onsdag 2 september 2009

Marmelad med plommon och vanilj


Kärna ur och skär plommonen i bitar. Blanda med syltsocker och vanilj. Färdigt!

Fyll den väldoftande marmeladen på burkar och se fram emot härliga långfrukostar.



Plommonmarmelad med vanilj

1 kg urkärnade och klyftade plommon
1 kg syltsocker
1 delad och urkärnad vaniljstång eller 1 tsk ekologiskt vaniljpulver

Lägg plommonklyftorna i en stor kastrull och häll i sockret. Lägg i de urskrapade vaniljfröna samt stången. Rör till sockret smälter och det börjar koka. Låt småkoka 2-5 minuter. Skumma om det behövs. Låt svalna något och häll sedan upp marmeladen i rena varma burkar.

2 kommentarer:

  1. Hej Karro!
    Jag har plockat ihop 6 kg av mina äpplen redan, har du något bra förslag på vad man kan göra... gärna något annat än äppelmos, som jag gjort alla andra år och fortfarande har kvar av i frysen. Jag gillar din blogg! Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Har massor av bra recept, hinner kanske inte lägga ut allt på blogge men jag mailar dig några tips! Kram!

    SvaraRadera