lördag 5 september 2009

Messmör + krossat vete = sant


Messmör i degen ger ökat näringsvärde och god smak.


Rullar ut degen till lite avlånga bullar, klipper med sax två snitt i varje bulle.


Saftiga och hållbara bröd av messmöret i degen. Krossat vete gör dem goda att tugga.

Jämtlandsbröd ca 24 bullar

1 dl krossat vete (4-kornskross eller krossade korngryn)
4 dl mjölk
50 g färsk jäst
1 1/2 tsk salt
1 dl messmör, Fjällbrynt
1 ägg
7-8 dl vetemjöl

Koka upp det krossade vetet och mjölk, rör om hela tiden och låt sedan blandningen svalna. Smula ner jästen i en bunke. tillsätt krossblandningen när den är 37 grader och rör ut jästen. Tillsätt salt, messmör och ägget. Rör om väl och tillsätt sedan det mesta av mjölet, lite i taget. Arbeta degen kraftigt 5 min i maskin eller 10 min för hand. Låt degen jäsa 30 min under bakduk. Sätt ugnen på 250 grader.
Ta upp degen på mjölat bakbord och dela degen mitt itu. Sedan varje bit mitt itu igen till fyra bitar. Dela sedan dessa till sex bitar vardera. Baka ut bitarna till avlånga bullar och lägg dem på bakpappersklädd plåt. Klipp 2 snitt ovanpå. Låt bullarna jäsa ca 25 min. Grädda ca 8 min. Låt svalna på galler.

3 kommentarer:

  1. Jag kan bara hålla med. Gott, saftigt och hållbart. Ett favoritbröd.

    SvaraRadera
  2. Messmör i degen är verkligen toppen.=) Krossat vete har jag inte provat men det måste göras.

    SvaraRadera
  3. spännande håller på och bakar just nu

    SvaraRadera