Visar inlägg med etikett Bröd - knäcke. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Bröd - knäcke. Visa alla inlägg

söndag 15 augusti 2010

Västerbottenknäcke med kummin


Ljuvligt goda och spröda knäckebitar. Passar både på ostbrickan och till maten.


Västerbottenknäcke med kummin
1 dl mjölk
1/2 pkt jäst (25 g)
2 dl rågmjöl
2 dl vetemjöl
1/2 msk kummin
1 dl västerbottenost
1/2 tsk salt

Lös jästen i fingervarm mjölk och blanda allt utom hälften av vetemjölet. Arbeta in resten av ingredienserna och så mycket av resterande vetemjöl att degen blir smidig. Låt jäsa i cirka 30 minuter. Sätt ugnen på 225 grader. Kavla ut degen på mjölat bakbord så tunt du kan. Skär degen eller ta ut med pepparkaksformar till lämplig storlek. Grädda mitt i ugnen tills de är gyllene och är torra ca 5 minuter.

fredag 18 juni 2010

Kex med vallmo-, sesam- och solrosfrön


Fördelen med att göra egna kex är att du själv får välja form och storlek.


Finfina kex som är enkla att göra och smakar gott.



Kex med vallmo-, sesam- och solrosfrön ca 2 plåtar

2,5 dl grovt rågmjöl
1/2 tsk salt
1 tsk socker
1 tsk bakpulver
1 msk vallmofrön
1 msk sesamfrön
2 msk solrosfrön
0,5 - 1 dl vatten

Blanda de torra ingredienserna, nyp i smöret, tillsätt vattnet och knåda till en fast deg. Kavla ut tunt på mjölat bakbord och kavla slutligen med en kruskavel. Skär, sporra eller ta ut med kakmått till små kex. Grädda 5 minuter i 250 grader. Låt svalna på galler.

Kommentar: Jag fick anpassa mängden vatten efter kvaliteten på mjölet, så börja med den mindre mängden vatten och öka om det behövs. Har du för lite vatten kommer degen att spricka vid utkavling. Kexen kan behöva torkas i ugnen på 100 grader ca 10-20 minuter för att bli riktigt krispiga, lite beroende på hur tunt du kavlat. Det här är en liten sats som går snabbt att baka.

måndag 21 december 2009

Pepparkaksknäcke


Härligt knaprigt knäckebröd med smak av pepparkaka.


Pepparkaksknäcke 20 bröd

50 g färsk jäst
4 dl vatten
1,5 msk salt
1-2 krm mald nejlika
1-2 krm mald ingefära
1-2 krm mald kanel
1 l grovt dinkelmjöl
0,5 l vetemjöl special + extra till utbakning

Smula jästen och blanda den med vattnet. Rör tills det löser sig. Blanda i salt, kryddor och mjöl. Låt jäsa under duk till dubbel storlek. Sätt ugnen på 250 grader. Dela degen i ca 20 bitar. Kavla ut bitarna med en slät kavel och därefter med en kruskavel. Lägg bröden direkt på plåt och grädda mitt i ugnen ca 15 min. Låt brödet kallna på galler.

Kommentar: Jag bakade med stenmalet fullkornsdinkel och manitoba cream. Min deg blev för torr, så jag tillsatte drygt 1 dl vatten extra. Pepparkakssmaken anades bara med 1 krm vardera av kryddorna, nästa gång tar jag 2 krm. Har du varmluftsugn kan du grädda tre plåtar samtidigt. Sätt då värmen på 225 grader.