Visar inlägg med etikett Julrecept - bröd. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Julrecept - bröd. Visa alla inlägg

torsdag 23 december 2010

Mor Lydias limpor

Ett riktigt gott bröd som jag alltid bakar till jul. Receptet kommer från tidningen Allt om mat.


Mor Lydias limpor 3 st

6 dl mjölk
75 g jäst
2 msk smör
1,5 dl ljus sirap
800 g rågsikt
2,5 tsk salt
2 st pomeransskal
300 g vetemjöl

Rör ut jästen i lite av den kalla mjölken. Smält smöret, tillsätt resten av mjölken samt sirapen och ljumma till 37°. Koka pomeransskalen mjuka, skär bort det vita och hacka det gula samt blanda det med degspadet, jästen, och rågsikten. Arbeta degen kraftigt och tillsätt slutligen det mesta av vetemjölet till en fast deg. Täck bunken med bakduk och låt jäsa till dubbel storlek ca 40 minuter. Ta upp degen, knåda den, dela den i 3 delar och forma limpor som läggs i långpanna. Jäs under duk 40 minuter till. Sätt ugnen på 175°, grädda limporna på första falsen nerifrån 30-40 minuter. Ta ut och pensla dem ev. med smält smör. Låt kallna på galler.

tisdag 14 december 2010

Fruktlimpa med rostade havregryn

 Rostar havregryn och mandel för att få fram en mustig smak på brödet.

 Brödet blir mörkt och vackert. Dela gärna upp limpan och frys in.

Fyllt med frukt och nötter med en härlig ton av kanel.


Fruktlimpa med rostade havregryn 2 limpor

250 g blandad torkad frukt
2 dl sötmandel (140 g)
4 dl havregryn
10 dl vetemjöl (600 g)
4 tsk bikarbonat
2 tsk mald kanel
2 tsk salt
8 dl filmjölk
1 dl sirap

Sätt ugnen på 200 grader. Hacka den torkade frukten. Grovhacka mandeln. Rosta den i en torr, het stekpanna tills den börjar få färg. Rör i havregrynen och låt dem rosta med på slutet. Blanda frukt och alla torra ingredienser i en bunke. Rör i filmjölk och sirap. Klicka ner smeten i två smorda avlånga brödformar, ca 1 1/2 liter. Grädda i nedre delen av ugnen ca 1 timme eller till innertemperaturen är 98 grader. Stjälp upp limpan på galler och låt kallna under bakduk.

måndag 25 oktober 2010

Grindalimpa

Detta härliga bröd med apelsin och brödkryddor blev lite marmorerat pga att jag inte blandade degen ordentligt. Det är en maffig deg som kräver en degblandare eller elvisp med degkrokar.


Grindalimpa 2 bröd

1 l filmjölk
3 dl mörk sirap
3/4 dl apelsinmarmelad
1/2 dl brödkryddor
13 dl rågsikt
4 dl grahamsmjöl
1 msk bakpulver
2 msk bikarbonat
1 msk salt

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda ihop alla ingredienser förutom bakpulver och bikarbonat. Blanda degen slät, ev i degblandare i ca 5 min. Rör i bakpulver och bikarbonat. Fortsätt blanda. Häll degen i 2 smorda brödformar. Grädda bröden ca 70 min eller tills innertemperaturen är 98 grader. Lägg ev över aluminiumfolie om bröden blir för mörka.

måndag 21 december 2009

Pepparkaksknäcke


Härligt knaprigt knäckebröd med smak av pepparkaka.


Pepparkaksknäcke 20 bröd

50 g färsk jäst
4 dl vatten
1,5 msk salt
1-2 krm mald nejlika
1-2 krm mald ingefära
1-2 krm mald kanel
1 l grovt dinkelmjöl
0,5 l vetemjöl special + extra till utbakning

Smula jästen och blanda den med vattnet. Rör tills det löser sig. Blanda i salt, kryddor och mjöl. Låt jäsa under duk till dubbel storlek. Sätt ugnen på 250 grader. Dela degen i ca 20 bitar. Kavla ut bitarna med en slät kavel och därefter med en kruskavel. Lägg bröden direkt på plåt och grädda mitt i ugnen ca 15 min. Låt brödet kallna på galler.

Kommentar: Jag bakade med stenmalet fullkornsdinkel och manitoba cream. Min deg blev för torr, så jag tillsatte drygt 1 dl vatten extra. Pepparkakssmaken anades bara med 1 krm vardera av kryddorna, nästa gång tar jag 2 krm. Har du varmluftsugn kan du grädda tre plåtar samtidigt. Sätt då värmen på 225 grader.

söndag 20 december 2009

Vörtbröd


Leila Lindholms vörtbröd, kryddigt och doftar jul.


Vörtbröd 2 limpor

50 g färsk jäst
3 dl porter
2.5 dl julöl
50 g smör
0.5 dl rapsolja
1 dl mörk brödsirap
0.5 msk malen pomerans
1.5 msk malen ingefära
1 msk malen nejlika
0.5 msk malen kardemumma
1 msk salt
13.5 dl rågsikt
3 dl russin

Lös upp jästen i en bunke med porter, julöl, olja och sirap.
Smält smöret tillsammans med kryddor och salt. Låt svalna något innan det blandas i degvätskan. Blanda i lite mjöl i taget samt russinen och arbeta degen långsamt i maskin tills den är mjuk och elastisk. Jäs i bunken till dubbel storlek. Sätt ugnen på 175 grader. Forma till limpor och jäs under duk i ytterligare cirka 1 timme. Grädda bröden i cirka 50 minuter och sänk värmen till 150 grader efter 15 minuter. Låt svalna på galler under bakduk.

Farinlimpa


Ljuvligt julbröd med rågsikt och farinsocker.


Farinlimpa 2 st

1 pkt jäst för söta degar
0,5 l fingervarm mjölk
25o g farinsocker (1/2 paket)
2 ägg
ca 1 kg rågsikt

Smula ner jästen i en degbunke. Värm mjölken till 37 grader. Späd ut jästen med hälften av mjölken så att den löser sig. Blanda i resten av mjölken så att den löser sig. Blanda i resten av mjölken och ingredienserna. Knåda till en smidig deg. Låt jäsa till dubbel storlek ca 40 min. Baka ut degen till två limpor och lägg på plåt med bakplåtspapper. Sätt ugnen på 175 grader. Låt jäsa ytterligare 30 min. Grädda bröden mitt i ugnen ca 40 minuter. Pensla med sirapsvatten (hälften sirap hälften vatten) direkt när du tagit ut dem ur ugnen.

onsdag 16 december 2009

Mormors bröd


Kavla ut degen till en stor kaka så att den får plats på en plåt. Nagga.


Grädda tills brödet fått en gyllenbrun färg. Låt svalna under duk.


Skär i lagom stora bitar och frys in.
Det här brödet bakade min mormor och vi åt det nybakat med smör eller med falukorv ute i skogen.

Mormors bröd

1 pkt färsk jäst
100 g smör
0,5 dl sirap
1 tsk salt
4 dl vatten
5 dl mjölk
17 dl mjöl

Sätt ugnen på 275 grader.Smält smöret och häll i vatten och mjölk, värm till 37 grader. Smula jästen i en bunke och häll över lite av smörblandningen. Rör ut jästen och häll på resten av smörblandningen, sirap, salt och nästan allt vetemjöl. Arbeta degen smidig för hand eller i maskin. Eventuellt behövs det mer mjöl, degen ska inte vara hård utan mjuk och smidig. Låt jäsa till dubbel storlek ca 30 minuter.Dela degen i bitar och kavla ut till plåtstora kakor ca 1,5 cm tjock. Nagga och grädda mitt i ugnen ca 5-7 minuter. Låt svalna på galler under duk och dela sedan i lagom stora bitar.

tisdag 15 december 2009

Pepparkaksbröd


Ett väldigt gott bröd i juletider tillsammans med en god ost.


Pepparkaksbröd 1 limpa

2 tsk bikarbonat
3 dl vetemjöl
2 dl rågsikt
2 msk pepparkakskrydda
3/4 tsk salt
1 dl vetekross
1 dl havregryn

Blanda det torra och tillsätt:
1 dl sirap
4 dl filmjölk

Rör ihop och grädda i en smord brödform i 175 grader ca 40 min.

tisdag 1 december 2009

Forkestas hårda bröd


Forkestas hårda bröd är det godaste knäckebrödet jag provat och det är ett måste i vår familj till jul. Det är lättbakat men tar lite tid, å andra sidan kan du baka det långt innan jul.


Forkestas hårda bröd ca 16 st

4 dl mjölk
40 g färsk jäst
2 tsk salt
2 tsk hel kummin
5 dl fint rågmjöl (275 g)
5 dl vetemjöl (300 g)
ca 1 dl grovt rågmjöl till utbakningen

Ljumma mjölken, smula i och lös jästen. Tillsätt salt, kummin, fint rågmjöl och vetemjöl och arbeta degen tills den är blank och släpper bunken. Dela degen i 16 bollar, täck dem med en handduk och låt jäsa 40 min. Sätt ugnen på 225 grader. Kavla ut bullarna tunt och slutligen i grovt rågmjöl med kruskavel. Två kakor får plats på varje plåt med bakplåtspapper. Grädda 8-10 minuter. Låt svalna på galler utan duk. Förvara torrt.