tisdag 11 augusti 2009

Hemrökt fisk


Mamma bjöd på middag. Till förrätt serverade hon en rostad baguette med tärnade hemodlade tomater i olika färger, mozzarella, basilika, salt, peppar och olja. Mycket gott!


Hon hade även köpt två rödingar som jag fick i uppdrag att röka då jag köpt en Fladen röklåda. I botten av lådan lade jag fyra dl alspån och på gallret ovanför de fina fiskarna som jag saltade ordentligt.


Röklådan värms upp av två spritbrännare och eftersom det här var premiär fick jag prova mig fram. Trodde att det skulle ryka väldigt men blev positivt överraskad när det inte rök mer än när man grillar. Fiskarna var färdiga efter 45 minuter då det gick att dra bort ryggfenan.


Resultatet blev fantastiskt! Varm nyrökt fisk med en mild angenäm rökt smak. Serverade med färskpotatis och örtsås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar