onsdag 15 juni 2011

Tomater - odla och njut i din trädgård

Den 18:e maj fick jag en tomatplanta av Heinz för att visa hur stora plantorna var på odlingarna i Spanien och Portugal. Tomaterna där är uppdrivna från frön speciellt framtagna för att producera ketchup.

På plantan fanns redan blommor redo för att bli till saftiga tomater. Om man skakar plantan lätt underlättar man befruktningen.

Tomaterna behöver regelbunden bevattning och extra näring i form av gödsel t ex Bio Bact. Alla skott i grenvinklarna "tjuvas" nyps bort så tidigt som möjligt, bortsett från busktomater där tjuvskotten får vara kvar.
Min planta fick en större kruka som jag bottnade med lecakulor. Lade en bit täckväv över och fyllde på med planteringsjord. Överst lade jag täckbark för att jorden ska hålla sig lucker och  fuktig längre.
 Plantera tomatplantan djupare än den stått i plaskrukan och nya rötter bildas på stjälken.

Se vad lite kärlek, vatten och näring kan göra. Tomaterna (här tre veckor senare) växer sig stora i solen där den står mot en varm södervägg. Enda problemet är att mina små döttrar tror att tomaterna är färdiga och plockar bort dem. Uppbindning kan behövas och toppning ovanför 5:e-6:e klasen. Busktomater avslutar sin längdtillväxt med en blomklase och behöver inte bindas upp. Väntar med spänning på vad det kan vara för färg. Kanske gröna, vita, svarta, randiga eller helt vanliga röda. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar