onsdag 30 december 2009

Parmesankex - en dröm till drinken


Lägg alla ingredienser i en mixer och blanda tills degen börjar gå ihop.


Rulla till 2 st rullar med ca 3 cm i diameter. Rulla degen i t ex timjan, rosmarin eller hackade nötter. Låt vila i kylen 30 min. Skär i tunna skivor. Jag fick ut ca 60 st.


Så otroligt goda och vackra små kex som jag serverar till det första glaset champagne på nyårsafton. Perfekta till drinken istället för chips eller nötter. Toppa dem med tapenade eller färskost om du vill. Receptet kommer från Heléne Johanssons bok Bröd.



Parmesankex ca 60 st

100 g färskriven parmesan
120 g vetemjöl
100 g smör
några riv på en muskotnöt
1 nypa cayennepeppar
10 g havssalt
torkade örter eller hackade nötter till garnering

Blanda samtliga ingredienser i en bunke och arbeta ihop dem för hand eller i hushållsmaskin till en jämn deg som håller ihop. Om degen verkar torr och smulig, tillsätt en matsked vatten eller två. Ta upp degen på bakbordet och forma två rullar, ca 3 cm i diameter. Rulla dem i torkade kryddor eller nötter, t ex timjan, rosmarin eller hackade pinjenötter. Lägg rullarna i kylen i 30 minuter. Sätt ugnen på 180 grader. Skär rullarna i tunna skivor med en vass kniv. Lägg skivorna på plåt täckt med bakplåtspapper och grädda kexen i 7-8 minuter eller tills de fått lite färg. Förvara kexen i papperspåse eller burk.

Kommentar: Orginalreceptet anger att det ska bli 30 st kex men jag fick ut det dubbla. Jag tog 10 riv med mitt microplanerivjärn av muskotnöten. Det gav inte mycket smak, kan nog öka på lite. Kexen blev något salta, jag minskar på saltet nästa gång.

tisdag 29 december 2009

Krämig pestopasta - för dagar då tiden är knapp


Världens godaste burktomat?


Pastan 3 ingredienser. Tomatsåsen 4. Snabbt, enkelt och fantastiskt gott.


Krämig pestopasta 2 port

Tomatsåsen
1 burk tomater, gärna Mutti körsbärstomater
1 lök, finhackad
1 vitlöksklyfta, finhackad
1/2 buljongtärning, t ex kyckling eller grönsaker
salt
peppar

Fräs lök och vitlök mjuk i lite olja utan att de tar färg. Häll i tomaterna och smula i buljongen. Koka ihop utan lock 10 minuter. Smaka av med salt och peppar.

Pastan
Spagetti
1 1/4 dl mascarpone
2 msk pesto

Rör ihop mascarpone och pesto. Koka pasta till 2 personer. Häll av vattnet och rör ner pestoröran i den varma spagettin. Servera pastan med tomatsåsen.

Nyårsafton - middagarnas middag


Jag firar nyåret med god och lyxig mat. I år blir det:

Till första glaset champagne
Parmesan- och örtkex
Sockersaltade nötter

Förrätt
Smörslungad ravioli fylld med kastanjer samt hummer

Varmrätt
Kalvfilé Oscar

Dessert
Semifreddo med hjortron och maräng


Lägger ut recepten efter nyåret eftersom jag alltid provlagar alla rätter först.

Gott nytt år!

måndag 28 december 2009

Souvasgryta - norrland på en tallrik

Suovas, samiska för "rökt", är en benämning på olika former av saltat och rökt renkött. Köttet saltas några dagar innan rökningen. Jag hade en hel bit i frysen som jag tinade så den gick skära upp i tunna skivor, skav. Får du inte tag på souvas kan du använda renskav.


Bryn köttet ordentligt, det ger god smak.

Centrera
Jag serverade souvasgrytan med ugnsrostad potatis och morot och svartvinbärsgelé. Det är också väldigt gott med potatismos och lingonsylt.


Souvasgryta ca 4 port

600 g souvas, skuren i tunna skivor
150 g kantareller eller trattkantareller
2 gula lök, delad och skivad
1 dl vatten
1 tärning köttbuljong
3 dl grädde
salt
svartpeppar

Bryn souvasskaven i smör, gärna i en gjutgärnsgryta. Bryn löken, gärna i samma gryta för smakens skull. Bryn även svampen och blanda sedan kött, lök och svamp. Häll på vatten och buljong. Låt koka ihop under lock 20 minuter. Häll i grädde och låt koka utan lock tills krämig konsistens. Smaka av med salt och peppar.

söndag 27 december 2009

Raggmunk i långpanna - gott och praktiskt

Stor sats som räcker till många eller frys in i bitar till snabba middagar.


Raggmunk i långpanna 4-6 portioner

2 ägg
4 dl mjölk
1 dl vatten
1 1/2 dl vetemjöl
6-8 medelstora potatisar
2 pkt bacon à 140 g
smör
salt

1. Sätt ugnen på 250°C. Smörj en långpanna med smör. Vispa ihop ägg, 1 dl av mjölken, vatten och 1 tsk salt. Tillsätt vetemjöl. Vispa slätt. Tillsätt resten av mjölken.
2. Skala potatisen och riv den grovt. Blanda ner potatisen i smeten. Häll smeten i pannan.
3. Stek baconet. Låt rinna av på hushållspapper. Stick ner baconskivorna i smeten. Grädda mitt i ugnen ca 30 minuter eller tills ytan är knaprig och har fått vacker färg.
Servera gärna raggmunken med lingon och picklade kantareller och grönt.

Kommentar: Jag stekte baconet och serverade till istället för att sticka ner det i smeten. Smeten är ganska rinning, ser oroande ut, men blir jättegott. Jag fryser in överblivna bitar och smörsteker sedan till snabb middag.

lördag 26 december 2009

Amerikansk chokladfudge - exklusiv och ljuvlig


Tät och seg - passar perfekt som efterrätt till en kopp kaffe. Receptet är hämtat ur Johanna Westmans utomordentliga bok Julgodis.


Amerikansk chokladfudge ca 60 st

2 1/2 dl pecannötter eller valnötter
1 msk smör
1 nypa salt
1 burk kondenserad mjölk (ca 395 g)
200 g ljus choklad eller mjölkchoklad
300 g fin mörk choklad
1 1/2 tsk vaniljsocker eller 3/4 tsk ekologiskt vaniljpulver

Sätt ugnen på 175 grader. Klä en form, ca 20x20 cm, med baklåtspapper. (En avlång bakform för limpor går också bra!) Hacka nötterna grovt och sprid ut dem glest på en plåt. Rosta dem i ca 10 minuter - passa dem noga så de inte bränns. Lägg smör och salt i en skål och häll i de varma nötterna i skålen. Rör om tills allt smör har smält. Ställ åt sidan. Hacka all chokladen fint och lägg i en bunke tillsammans med kondenserad mjölk. Smält chokladen över vattenbad. Rör om ordentligt. Blanda ner nötter och vanilj i chokladen och häll upp den i formen. Släta till på ytan med baksidan av en sked. Låt svalna och sätt in i kylskåpet i minst en timme. Ta fudgen ur formen och skär den i fyrkanter.

fredag 25 december 2009

Fina fisken i Trosa - Havets julbord


Belägen mitt i vackra Trosa ligger skärgårdskrogen Smaksensation - Fina Fisken.


Sveriges godaste havets julbord serveras här. Visst kostar det, men det är värt varenda krona. Vi åt hummer, ostron, kungskrabba, räkor, löjrom, alla sorters sill, lax och massor av andra goda tillbehör.


Direkt när du kommer serveras du glögg på den inglasade verandan. En vacker eldkorg höjer stämningen.


Att njuta av dessa skaldjur tillsammans med ett glas champagne, det är julmys.