söndag 27 juni 2010

Hasselbackspotatis - enkelt och gott


Jag lägger mina potatisar i en träslev och skär i tunna skivor, ingen risk att då skära igenom.


Serverade mina potatisar till det jag hade i frysen, korv och kycklingfilé.


Hasselbackspotatis 4 port

4-8 medelstora, fasta potatisar
2 msk smält smör
2 krm salt
1/2 krm nymald vitpeppar
2 msk ströbröd

Sätt ugnen på 225 grader. Skala och skölj potatisarna. Skär dem i tunna skivor, men inte helt igenom. Lägg potatisen i en träsked, då skär man inte av misstag rakt igenom hela potatisen. Lägg potatisarna med den skårade sidan upp i en smord, ugnssäker form. Pensla dem med smält smör och sätt in formen mitt i ugnen 45-50 minuter.
Ta ut formen en gång under tiden och pensla med lite mer smör. Salta och peppra. Strö över ströbröd då det är 10 minuter kvar.
När potatisarna är färdiga ska de kännas mjuka inuti och vara gyllenbruna och lite knapriga på ytan. Prova med sticka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar