tisdag 8 juni 2010

Smörgåstårta - enkel och god


På min födelsedag bjöd jag min familj på smörgåstårta. Den är inte alls svår att göra och är mycket billigare än att köpa färdig. Garnerade med räkor, kallrökt lax, kokta ägg, rom, gurka och citron.

Smörgåstårta 4 stora portioner

1 pkt landgångsbröd, kantskurna

Grundröra
Vispad grädde
Creme fraische lätt

Blanda och smaka av.

Fyllning 1
2 pkt färdig mimosasallad

Fyllning 2
1 burk kräftstjärtar i lag, grovt mixade
2 kokta ägg, grovt hackade
Dill
Grundröra
Salt
Peppar

Rör ihop till en lagom tjock röra och smaka av med salt och peppar.

Montering
Lägg två landgångsbröd brevid varandra. Bred ut mimosasalladen. Lägg nu nästa lager bröd åt andra hållet så att inte tårtan delar sig. Fördela kräftröran över brödet. Sista lagret bröd, två skivor brevid varandra. Bred nu ut grundröran tunt över hela tårtan. Plasta och förvara i kylen över natten. Garnera med det du tycker är gott.

4 kommentarer:

  1. Mmmm, nu blev jag sugen på smörgåstårta. Den ser fantastiskt god ut!

    SvaraRadera
  2. Nu ska denna tårta sättas på test. Ska göra två stycken till två kalas nu i helgen. Återkommer med betyg.

    SvaraRadera
  3. JÄKLAR va bra den blev. Kan inte tänka mig att den blir annat än god.

    SvaraRadera
  4. Min släkt var väldigt besvikna när den var slut. För de hade aldrig smakat en godare smörgåstårta.

    SvaraRadera