fredag 28 augusti 2009

Gulyás med en doft av Ungern


Gulasch är Ungerns nationalrätt och passar utmärkt nu till hösten, en mustig och smakrik gryta.


God och vacker, vi serverar den med ris och turkisk yoghurt.


Mustig gulasch stor sats, frys in resterna

6 gula lökar
olja
1 msk chilipulver
2 l vatten
1,6 kg grytbitar av nöt
33 cl rött matlagningsvin eller rött vin
5 tärningar oxbuljong
1 1/2 King Solo vitlök eller 4-5 vitlöksklyftor
12 lagerblad
6 dl krossade tomater
6 msk tomatpuré
3 tsk socker
16 potatisar
7 paprikor i olika färger
1 tsk hel kummin
ev salt

Skala och skär löken i ringar. Fräs löken glansig i olja i en stekgryta. Strö över chilipulver. Tillsätt vatten. Skär köttet i bitar. Rör ner det, vin, buljongtärningar, Pressad vitlök, lagerblad, krossade tomater, tomatpuré och socker i grytan. Kärna ur och skär paprikan i bitar och rör ner dem i grytan. Låt soppan koka utan lock tills köttet är mört och trådigt. Minst 1 1/2 timme. Skala och skär potatisen i bitar. Lägg dem i grytan och koka ytterligare ca 15 min tills den är mjuk. Smaka av med salt eller kanske mer buljong eller en skvätt vin. Smaken är som baken - delad.

Kommentar: Jag gillar mina grytor ganska tjocka, därför kokar jag dem utan lock och länge tills såsen tjocknar. Blir det sås över fryser jag in det i burkar och kokar sedan bitar av kyckling i den till snabbmiddag.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar