onsdag 30 juni 2010

Vit chokladmousse


Min kusin Jens, som är kock, tipsade mig om det enklaste receptet på vit chokladmousse. Ja, det kan inte bli enklare och är utsökt att servera till sommarens färska bär.


Vit chokladmousse 2 stora portioner

100 g grädde
100 g vit choklad

Värm grädden i en kastrull. Hacka chokladen fint. Häll den varma grädden över chokladen och rör till en slät smet. Kyl smeten. När den är riktigt kall vispar du upp den till mousse med elvisp. Portionera i glas eller formar. Servera med t ex färska bär.

tisdag 29 juni 2010

Aioli

Vänsterjustera
Hemgjord aioli slår det mesta och är enkel och snabb att vispa ihop. Serverar den till fisk och skaldjur men kan också förhöja smaken på grönsaker som dip.


Aioli ca 2 dl

4 vitlöksklyftor
1 krm salt
2 äggulor
2 dl neutral olja t ex majsolja
1-2 msk pressad citron
(ev 1/2 krm kajennpeppar eller några stänk tabasco)

Skala vitlöken och pressa i en skål. Rör i salt och gulor. Tillsätt oljan lite i taget under elvispning eller handvispning tills blandningen tjocknar. Smaka av med citron och ev peppar eller tabasco.


Kommentar: Jag tyckte att 4 vitlöksklyftor var lite mycket och provar nog med hälften nästa gång. För säkerhets skull så rumstempererade jag äggen innan för att såsen inte skulle skära sig. En mycket enkelt och god sås som passar till mycket.

Örtagårdssås


Jättegod och annorlunda örtagårdssås. Receptet kommer från Gränna rökeri och passar ju således perfekt till rökt fisk.


Örtagårdssås
1 dl vispgrädde
1/2 dl majonnäs
1/2 dl hackad dill
1/2 dl hackad gräslök
1 1/2 - 2 tsk italiensk salladskrydda
ev lite salt och peppar

Vispa grädden till ett hårt skum och vänd ner majonnäsen. Smaksätt med dill, gräslök, salladskrydda och ev salt och peppar.

måndag 28 juni 2010

Jordgubbs- och rabarberpaj


Härligt somrig jordgubbs- och rabarberpaj som jag serverar med hemgjord vaniljkräm.


Jordgubbs- och rabarberpaj 1 pajform

Smuldeg
250 g kallt smör
1 1/2 dl socker
1 1/2 dl kokosflingor
2 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 dl havregryn

Tärna smöret i småbitar. Nyp ihop det med socker, kokos och vetemjöl tills det blir en smulig deg. Blanda försiktigt i havregryn.

Fyllning
3 stora rabarberstjälkar
6 dl färska jordgubbar
1 dl strösocker
2 msk majsstärkelse

Sätt ugnen på 200 grader. Skala och skiva rabarbern och dela jordgubbarna. Blanda i strösocker och majsstärkelse och lägg fruktblandningen i bottnen av en ugnsfast form, strö över smuldegen. Grädda pajen gyllene i mitten av ugnen i cirka 25 minuter.

söndag 27 juni 2010

Hasselbackspotatis - enkelt och gott


Jag lägger mina potatisar i en träslev och skär i tunna skivor, ingen risk att då skära igenom.


Serverade mina potatisar till det jag hade i frysen, korv och kycklingfilé.


Hasselbackspotatis 4 port

4-8 medelstora, fasta potatisar
2 msk smält smör
2 krm salt
1/2 krm nymald vitpeppar
2 msk ströbröd

Sätt ugnen på 225 grader. Skala och skölj potatisarna. Skär dem i tunna skivor, men inte helt igenom. Lägg potatisen i en träsked, då skär man inte av misstag rakt igenom hela potatisen. Lägg potatisarna med den skårade sidan upp i en smord, ugnssäker form. Pensla dem med smält smör och sätt in formen mitt i ugnen 45-50 minuter.
Ta ut formen en gång under tiden och pensla med lite mer smör. Salta och peppra. Strö över ströbröd då det är 10 minuter kvar.
När potatisarna är färdiga ska de kännas mjuka inuti och vara gyllenbruna och lite knapriga på ytan. Prova med sticka

torsdag 24 juni 2010

Födelsedagsfest


På makens födelsedag serverade jag en lyxig pastasallad med salami, fetaost, marinerade kronärtskockor, blandade grönsaker, kalamataoliver och maschésallad. Till den caesardressing och pestofylld focaccia. Desserten var nötkolarutor och morotskaka med creme cheese lime frosting.

Nötkolarutor


Detta är verkligen ingen bra bild på dessa gudomligt kladdiga nötkolarutor. De gick åt som smör i solsken och jag rekommenderar dig verkligen att göra dem. De är väldigt mäktiga så receptet räcker till många. Receptet kommer från Mia Öhrn och boken Mitt eget café.


Nötkolarutor cirka 30 mindre rutor
Botten
100 g smör
2 ägg
2 dl strösocker
1,5 dl (90 g) vetemjöl
4 msk kakao
1 krm salt
Kolafyllning
150 g (cirka 2,5 dl) hasselnötter (variera med jordnötter, pekannötter eller liknande)
2 burkar (à 395 g) kondenserad sötad mjölk
50 g smör
2 msk ljus sirap
Topping
200 g mörk choklad
Börja med bottnen. Smält smöret och låt det svalna lite. Vispa upp ägg och socker lätt och rör ner smöret. Blanda mjöl, kakao och salt och rör ner i äggsmeten. Klä en ugnsform, cirka 20×30 cm, med bakplåtspapper. Bred ut smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen i 200 grader i 8-10 minuter. Botten ska fortfarande vara lite kladdig. Låt svalna.

Sprid ut nötterna i en ugnsform och rosta dem i mitten av ugnen i 225 grader tills de blivit gyllenbruna. Det tar knappt 10 minuter. Låt svalna och gnugga bort skalen.

Mät upp kondenserad mjölk, smör och sirap till fyllningen i en vid, tjockbottnad kastrull. Låt koka upp och puttra på ganska svag värme i drygt 20 minuter tills krämen börjar tjockna, bli gyllenbrun och släppa kastrullens botten. Rör hela tiden, men gör gärna något roligt samtidigt, prata i telefon eller lyssna på en ljudbok, så blir det inte så trist. Skulle smeten trots allt bli lite bränd är det ingen fara. Blanda ner nötterna och bred ut fyllningen i formen i ett jämnt lager. Akta tassarna – det är riktigt varmt! Låt svalna.

Smält chokladen till toppingen försiktigt i mikron eller över vattenbad. Bred ut den över kolafyllningen i formen. Låt stelna i kylen. Lossa kakan ur formen och skär den i önskat antal rutor. Förvara i kylskåp.