tisdag 31 augusti 2010

Lakritspannacotta med citronmousse och hallon

Det här lakritsrotspulvret hittade jag i Eat! Ekoaffären i Stockholm. Inte visste jag vad jag skulle använda det till eller hur det smakade. Bestämde mig för att testa en pannacotta med lakrits. Har du tips på vad jag kan göra med pulvret, hör gärna av dig.

Resultatet blev en annorlunda lätt och frisk dessert som fick toppbetyg av mina gäster.


Lakritspannacotta med citronmousse och hallon 5 port

Pannacotta:
1,25 dl vispgrädde
2,5 dl mjölk
1,5 msk strösocker
1,5 msk lakritsrotspulver
125 g mascarpone
2,5 st gelatinblad

Sjud grädde, mjölk, socker och lakritspulver i ca 10 minuter. Ta av kastrullen från värmen. Blötlägg gelatinet i kallt vatten i ca 3 min. Krama ur vätskan ur gelatinet och smält ner bladen i den varma gräddmjölken under omrörning. Vispa ner mascarponeosten. Fyll upp pannacottasmeten i glas och kyl dem tills pannacottan stelnat helt, minst 5-6 timmar. Gärna över natten.

Citronmousse:
1 st gelatinblad
2 äggvitor
1 äggulor
0,75 dl strösocker
1,5 dl mellangrädde
1 citron, rivet skal
2 msk pressad citron

Lägg gelatinbladet i blöt i kallt vatten. Vispa äggvitorna till ett fast skum. Vispa äggulor och socker till en fluffig smet. Vispa grädden. Blanda ner citronskalet i äggulesmeten. Lyft upp gelatinbladet och smält ner det i citronsaften på låg värme i en kastrull. Det behöver bara bli så varmt att gelatinet smälter. Rör försiktigt ner det i äggulesmeten och vänd därefter ner den vispade grädden och till sist äggviteskummet. Blanda väl så moussen blir slät. Låt moussen stelna i kylen ca 1 timme.

Montering: Ta fram glasen med pannacotta och lägg på ett ägg mousse med hjälp av en matsked. Fördela färska eller frysta tinade hallon i glasen. Servera.

Kommentar: Vispar du äggvitorna först och sedan äggulor och sist grädde behöver du inte diska visparna emellan. Det blir lite mer mousse än vad som går åt. Spara och ät dagen efter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar