tisdag 10 augusti 2010

Lasagne för frysen


Av receptet fyllde jag fyra 8,5 dl folieformar och fryste in för snabba middagar. Smaken blir helt annorlunda när man tinar en ogräddad lasagne och tillagar den i ugnen mot att frysa in och tina tillagad lasagne. Det här har blivit familjens favorit och en form räcker hemma hos oss till två vuxna och en 2-åring. Kompletteras självklart med grönsaker.


Lasagne till fyra 8,5 dl folieformar

Köttfärssås:
2-4 gula lökar, skalade och hackade
smör eller olja
600 g nöt-, älg- eller lammfärs
2-3 burkar (á 400 g) hela eller krossade tomater
2-4 msk tomatpuré
2 buljongtärningar
2 tsk basilika eller timjan
2 vitlöksklyftor, pressade
1 tsk salt
peppar

Ostsås:
1,5 dl vetemjöl
1,5 liter mjölk
50 g smör
6-7 dl (ca 250 g) riven lagrad ost
salt

Lasagneplattor ca 24-32 st

Fräs lök i smör eller olja. Ta ur löken och fräs färsen. Lägg tillbaka löken när färsen fått färg och blivit grynig. Tillsätt tomater, tomatpuré, buljong, kryddor och vitlök. Koka under lock på svag värme minst 20 min. Smaka av med salt och peppar.

Ostsåsen: Vispa ut mjölet i lite av mjölken till en slät redning. Koka upp resten av mjölken med fettet. Häll i redningen under omrörning, rör tills det kokar upp igen och koka 3-5 min. Rör ner den rivna osten och smaka av med salt.

Montering
Lägg några skedar köttfärssås i botten på folieformarna. Varva lasagneplattor, köttfärssås och ostsås tills formen är fylld. Avsluta med ostsås ovanpå lasagneplattor så det täcks. Tillaga direkt 30 min på 200 grader eller frys in. Ta fram formen på morgonen och ställ i kylskåpet. Gratinera på kvällen i 30-45 min på 200 grader tills lasagnen är genomvarm och har fått lite färg.

Kommentar: Jag fick lite köttfärssås över som jag frös in. Det blir också mycket ostsås men jag använde allt. Formarna blir väl fyllda och det kan vara svårt att få på locken. Fryste mina formar utan lock och satte sedan på dem. Täckte med folie under infrysningen.
Lasagne kan ju varieras i oändlighet med olika kryddor, ostar och färser. Prova dig fram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar