lördag 28 augusti 2010

Bönfrallor


Jag provar något nytt och mixar ner bönor, eller röda linser för att vara korrekt, i mina frallor. Resultatet blev förvånansvärt bra och ger ett bröd med mer protein och fiber. Absolut mina nya favoritfrallor.


Bönfrallor 12 stora bröd

250 g linser (röda eller bruna), sojabönor eller kikärtor
ca 4 1/2 dl vatten, ljummet
1 pkt färsk jäst
2 tsk salt
1/2 dl rapsolja
1 msk sirap
5 dl rågsikt
7-9 dl vetemjöl

Låt konserveringsspadet rinna av, skölj linserna/bönorna/ärtorna i vatten, blanda med 2 dl vatten och finfördela i mixer eller med mixerstav till en slät massa. Rör ner resten av vattnet (det ska bli 7 dl totalt), häll blandningen i en bunke. Smula ner jästen och tillsätt salt, olja, sirap och rågsikt. Arbeta in 4 dl vetemjöl, fortsätt med mer mjöl och arbeta degen tills den släpper från bunkens kant. Täck över degen och låt den jäsa i 30 minuter.
Sätt ugnen på 225 grader. Vält upp degen på mjölat bakbord, arbeta den lätt och dela den på mitten. Rulla ut delarna till längder, skär dem i sex bitar vardera och rulla ut till frallor. Lägg dem på plåtar täckta med bakplåtspapper och låt dem jäsa i 30 minuter. 
Grädda dem i 225 graders ugnsvärme i 15 minuter, mitt i ugnen.

Kommentar: Jag kokade egna linser 1 dl gav lite mer än 250 g färdigkokta. Låt rinna av ordentligt. Frallorna blir riktigt stora kan med fördel göras mindre. Korta ev ner gräddningstiden något.

Serverade bönfrallorna med min ärtiga linssoppa. Älskades av min 2-åring och övriga familjen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar