fredag 20 augusti 2010

Skållat fänkålsbröd

Klassisk limpa med fin ton av fänkål som passar utmärkt till frukost eller picknickmackan. Brödet har god hållbarhet i plastpåse men går också att frysa in. Receptet kommer från Heléne Johanssons bok Bröd från Brunkebergs bageri.


Skållat fänkålsbröd 3 eller 4 bröd

Steg 1 
Skållning:
500 g vatten
250 g fint rågmjöl
30 g hela fänlålsfrön

Steg 1
Koka upp vattnet och häll det över rågmjölet och fänkålsfröna. Rör om till en gröt, täck med plastfolie och ställ i rumstemperatur till dess att skållningen är kall. Du kan förbereda skållningen tre till fyra dagar innan du skall använda den. Ställ den då inplastad i kylen.


Steg 2
skållningen från dag 1
350 g vatten
50 g jäst
1000 g vetemjöl special
200 g brödsirap
5 g anis
50 g rumstempererat smör
20 g salt
ägg och smör till pensling

Steg 2
Blanda skållningen med övriga ingredienser utom smöret och saltet. Arbeta degen i hushållsmaskin i 10 minuter, eller för hand minst 20 min. Arbeta in smöret klickvis. Tillsätt saltet och arbeta degen i ytterligare 5 min. Låt degen vila i bunken i 30 min. Forma degen till tre eller fyra runda bröd. Lägg bröden på två plåtar täckta med bakplåtspapper och jäs dem i 2 timmar eller i kylen över natten. De skall spänsta emot lite när de är färdigjästa om du trycker på dem. Sätt ugnen på 180 grader. Pensla bröden med uppvispat ägg. Ställ in dem i ugnen och grädda dem i ca 35 min eller tills brödens innertemperatur är ca 98 grader. Pensla bröden med smör direkt när du tagit ut dem ur ugnen och låt dem svalna på galler.


2 kommentarer:

  1. Jag försöker precis baka brödet, men såg inte den här sidan utan följde receptet i boken och där (i min bok) har 350g vatten vid dag två försvunnit, det blev en lite tung deg (nu hade jag inte i allt mjöl) får se hur resultatet blir. Nästa gång ska jag ha i mer vatten.

    SvaraRadera
  2. Dubbelkollade i min bok också, men där fanns vattnet med. Det blir en maffig deg så det kan vara bra att portionera i mjölet lite i taget. Hellre för lite än för mycket och ev ta i mer vatten. Smaken på brödet är fantastiskt, lite åt Skogaholmslimpa.

    SvaraRadera