torsdag 16 september 2010

Örtbakad kyckling i lergryta

Bra pris på färsk kyckling gjorde att jag dammade av min lergryta. Det är ett fantastiskt sätt att tillaga helkyckling och grönsaker på. Den sköter sig själv i ugnen och hela middagen ryms i grytan.

Jag proppade grytan full med morötter, palsternacka, lök, vitlök, purjolök och potatis. Givetvis kan man ta de grönsaker man gillar. Saftig och smakrik blev kycklingen och grönsakerna.


Örtbakad kyckling i lergryta 4 port

1 kyckling
300-400 g potatis
300-400 g palsternacka
300-400 g morot
1 gul lök, klyftad
1 purjolök
5 vitlöksklyftor
1 citron, rivet skal
1 knippe färsk persilja
1 knippe färsk timjan
2 msk olivolja
2 tsk salt
peppar

Blötlägg lergrytan i kallt vatten minst 15 min. Skala och skär alla grönsaker i grova, ungefär lika stora, bitar. Lägg grönsakerna och löken i en bunke. Hacka persiljan och repa bladen från timjankvistarna. Blanda örterna med det rivna citronskalet, oljan, salt och peppar. Blanda örtröran med grönsakerna. Fyll kycklingen med så mycket grönsaker som det går. Lägg kycklingen med bröstet upp i en lergryta. Fördela resten av grönsakerna runt om kycklingen. Sätt på locket. Ställ in grytan i kall ugn , mitt i ugnen och sätt termostaten på 200 grader. Låt stå ca 1 1/2 timme Ta av locket de sista 10-15 minuterna för att få mer färg. Innertemperaturen skall vara 75 grader, då är kycklingen klar. Kontrollera också att grönsakerna är mjuka. Skär upp kycklingen och servera med grönsakerna och ev också en sallad och någon god sås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar