torsdag 9 september 2010

Pitepalt - paltmix från Kungsörnen

Har fått möjligheten att testa pitepaltmix från Kungsörnen. Hade, ärligt talat, ingen större förhoppning då min familj och släkt kommer från Kiruna i Norrland. Är uppväxt med mormors och mammas pitepalt med äkta råvaror.


Mixen innehåller egentligen inga konstigheter men varför socker är tillsatt kan jag inte svara på. Min mormors pitapaltrecept innehåller rå potatis, vetemjöl, salt och ägg.

Pitepaltmixen blandas med kallt vatten och ska svälla 10 minuter.

Under tiden hinner jag tärna och steka fläsk och lök till fyllningen. Använde 600 g fläsk och 3 gula lökar.

För att koka palten behövs två stora kastruller eller en stor och koka palten i två omgångar.

Platta ut en klick smet i vattensköljd hand.

Lägg på en matsked fläsk- och lökblandning och forma smeten till en rund boll. Lägg ner palten i sjudande lättsaltat vatten och koka 45 minuter.

Nykokta vackra palt.

Servera palten med kallt smör och mjölk att dricka till. Vissa i min familj tycker att lingonsylt är gott till palten. Mormor brukade ibland variera fyllningen med brynt köttfärs och lök. Till ingifta i släkten görs också flatpalt, platta palt utan fyllning. Spånade på hur jag skulle kunna variera fyllningen och jag skulle nog lägga till brynta kantareller.


Kommentar: Jag blev glatt överraskad av paltmixen. Den är enkel att arbeta med och konsistensen är perfekt. Tycker att den är något osalt men saltade fyllningen och kokvattnet lite extra. Förpackningen anger att det ska bli 20 st och det var precis vad jag fick ut. Då en vuxen äter 3-4 st så räcker det till många. Det går bra att frysa in överblivna palt och sedan steka upp den i bitar. Det tar inte kortare tid att göra palten från mix än från råvaror men jag kan tänka mig att ovana har lättare att få rätt konsistens med paltmixen. Det jag saknar är doften från ett äkta paltkok, men det kan man inte förvänta sig från ett halvfabrikat. Det blev lite mindre disk då jag slapp mixa potatis och i vardagen kan detta vara ett plus. Smaken på palten är god och jag är nöjd med kvällens middag. Jag kommer dock i fortsättningen att använda mormors recept och äkta råvaror. Framförallt för att det blir godare, doftar gott och är en tradition som jag vill föra vidare till mina barn.

1 kommentar:

  1. Paltn opa Peitmåle



    10 nevafiol å kornmjöl / vetemjöl. En litn pila gröut å vatn.

    Nager kåoke-päro å leka mang råreve, å så nalta sålt.

    Hack na fläsk öte inkråme. Räid däigen lagomt tjåck.

    Knoda ihåop däigen så hä blei som en liten moil.

    Kle moiln vä nalta däig så hä blei som en större miol. Stop in fläske ini moiln.

    Lett döm stå å kåok en teim



    It vä andakt !

    Bon Appetit
    Mvh En äkta PiteåBo

    SvaraRadera