torsdag 2 september 2010

Skördesäsong - tomater

 Jag har väntat och väntat och vattnat och vattnat. Min rad av tomater har krävt en del ompyssling men nu väntar skördetid och då smakar ju ingenting så gott som mina egna tomater.



Det här är en röd frilandstomat som nu fått sina blad borttrimmade för att tomaterna ska få så mycket sol som möjligt för att mogna.

Green Grape är min mammas favortit så den var jag tvungen att prova. Färdig vet man att tomaterna är när de lätt släpper från kvisten och antar en aningen gul färg.

Denna jätte till tomat är Black Russian. Dessa två tomater räckte och blev över i en tomatsallad till tre personer. Det står att den ger medelstora tomater men hos mig är de i baseballstorlek. Till nästa år blir det bara en eller två tomatplantor istället för åtta. De kräver mycket sol, vatten, näring och ompyssling, men gott är det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar