söndag 26 juni 2011

Min midsommarafton

Efter en härlig lång frukost är det dags att klä midsommarstången. Här plockar min dotter några blommor för att öka på färgpaletten bland pioner, prästkragar och björkris.

Före dansen kring stången njuter vi av en härlig sillunch. 

 Egen färskpotatis, matjesill, knäcke med västerbottensost, krämig senapssill och inlagd stekt strömming.

 Klockan två var det dags att resa den fina midsommarstången. 

 Dans kring stången är en trevlig tradition och man får åter ta fram sitt barnsliga jag. 
Min dotter blev dock överväldigad av allt folk och vågade till en början inte dansa, som hon längtat så mycket efter. Men, det släppte efter en stund.

 Till kvällen gjorde vi en helt underbar plankstek med hemgjort café de paris-smör. När mörkret till slut började lägga sig tände vi levande ljus i trädgården. Dessa ljusträd ni ser på bilden är jättefina men jag kallar dem "cirkusträd" för jag får direkt en känsla av tivoli i Köpenhamn. Kort och gott en fantastisk midsommar med god mat, trevligt sällskap och glada barn.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar