måndag 20 juni 2011

Min trädgård

 Hemma har jag en liten täppa på 200 kvm som jag fyllt till bristningsgränsen. I västlig riktning ligger min köksträdgård, tre pallkragar som år från år får nytt innehåll. Lådan till höger innehåller i år örter som persilja, gräslök, salvia, oregano, rosmarin och timjan. Några kvarglömda vitlökar har fått ny kraft och reser sig mot himlen. I mittenlådan har jag utökat jordgubbslandet, sått romansallad, stjärnmangold och tidig vitlök. Den vänstra lådan får minst sol och därför odlar jag på höjden. Bönor i alla former och färger tillsammans med doftande luktärt. Bakom lådorna tronar tre amerikanska jätteblåbär.

 Trädgården ligger i söderläge med höga staket runt. Det blir väldigt varmt, rena medelhavsklimatet. Därför blommar vissa blommor väldigt tidigt och bär mognar fort. Jag har två äppelträd som ger välbehövlig skugga och en liten damm med porlande vatten.

I västerläget har jag en lavendelrabatt längs altangolvet och rosenpelargoner på rad i kruka. Mot väggen rosenvial, klematis och kaprifol. I det mörkaste hörnet blommar min Flammentnazros. Ormunkar, funkia, brokbladig lungört, randgräs och mahonia ger en lummig och grön vägg mot norr.

 Daggkåpan trivs i ett mörkt hörn under äppelträdet. Morgondaggen ligger som små droppar på bladen.

 För två år sedan strödde jag ut gamla frön från bl a fingerborgsblomma. Nu blommar dom med fantastiskt vackra blommor.

 Min ros av sorten Flammentanz har en otrolig växtkraft och blommar villigt. Den har också blivit rejält ompysslad med ny rosjord, ordentlig beskärning och lite såpa mot lössen.
 Irisen har nu blommat över men jag njuter varje år då den vecklar ut sina vackra blad. Kort men intensiv blomning och en riktig skönhet.

 Tidig vår bultar mitt hjärta lite extra för det rosa löjtnantshjärtat. En gammal vacker växt som kan blomma om efter hård beskärning. Hos mig har det aldrig fungerat men det är värt ett försök.

 Som en urtidsblomma ligger dom små ormbunksknölarna och väntar på att få veckla ut sina blad. De frösår sig mer än gärna och när alla slagit ut får vi en djungelkänsla i trädgården.

Stäppsalvian blommar troget och lyser upp sitt hörn av trädgården. Med en intensiv blå ton kompletterar den Irisens blomma som är närmsta granne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar