onsdag 8 juni 2011

Salsa till Taco - hemgjord tacosås

Tröttnar på burkar med färdigt innehåll och försöker hela tiden göra egna versioner av dessa. Här är min variant på salsa till tacos, nachos eller tortilla. 


Salsa 4-5 port

1 gul lök, finhackad
3 vitlöksklyftor, hackade
1/2 msk olja
1 tsk socker
1 tsk chilipulver
1 tsk paprikapulver
1 tsk spiskummin
1 tsk torkad oregano
1/2 tsk nymald svartpeppar
1/2 dl tomatpuré
1 tärning grönsaksbuljong
1 burk krossade tomater (ca 400 gr)
1-3 urkärnade finhackad jalapeno (beroende på hur stark sås du vill ha)
1/2 - 1 msk äppelcidervinäger
salt

Fräs lök och vitlök mjuk i oljan, tillsätt alla kryddor och fräs ytterligare ett par minuter. Slå på tomatpurén och smula ner grönsaksbuljongen och fräs en kort stund. Häll i tomaterna och jalapeno och sjud ca 20 minuter, rör någon gång ibland. Smaka av med salt och vinäger. Kyl ned och servera. Tacosåsen håller upp till en vecka i kylskåp.

Kommentar: Jag använder starkt chilipulver och behöver då ingen jalapeno. Tycker du om stark mat, ta i båda!

4 kommentarer:

  1. Supertack för detta recept! Jag har också tröttna så enormt på dessa tacopulver och tacosåser. Mina barn älskade salsan trots att de ätit köpesås under så många år!
    Christina

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att du och dina barn gillade salsan. Det är verkligen ett kanonrecept!
    Varma hälsningar Karoline

    SvaraRadera
  3. Länkar till min hemgjorda tacokryddblandning om du vill prova den: http://nordefors.blogspot.com/2011/03/taco-hemgjord-kryddblandning.html

    SvaraRadera
  4. Går den att frysa, för att sedan äta uppvärmd i micro?

    SvaraRadera