tisdag 28 juni 2011

Bröd med müsli

 
 Här har jag använt det sista i müsliburken för att skapa ett saftigt och fiberrikt bröd. Jag använder Saltå Kvarns mjöl eller mjöl från min lokala kvarn.

 Plattade ut bitarna och tog ut ett hål med ett snapsglas. Hålen gräddas med på plåten men under kortare tid.

 Resultatet blir vackra hålkakor med fint tugg av müsli. Jag delar dem i fyra delar och fryser in som portionsbröd.


Bröd med müsli 4 kakor

25 g jäst
6 dl vatten
1 msk salt
1 msk sirap eller honung
5 dl müsli
ca 12 dl vetemjöl (720 g)

Smula jästen i en bunke. Värm vattnet till fingervarmt, 37 grader. Häll lite av vattnet över jästen och rör tills den lösts upp. Tillsätt resten av vatten, salt, honung, müsli och nästan allt vetemjöl. Spara lite till utbakningen. Arbeta degen smidig ca 5 min. Låt jäsa under bakduk ca 1 timme. Ta upp degen på mjölad arbetsbänk och dela i fyra bitar. Forma varje bit till en rund, platt kaka. Ta ut ett hål i mitten med ett mått eller ett litet glas. Nagga kakorna och låt jäsa ytterligare ca 20 min. Sätt ugnen på 250 grader. Pudra kakorna med lite mjöl. Grädda mitt i ugnen ca 12 min ("hålen" ca 5 min). Låt kallna på galler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar