fredag 17 juni 2011

Tävling - vinn en vitlöksrivare från Malva Krukmakeri

Ny tävling i samarbete med Malva Krukmakeri. Du har chans att vinna en av dessa vackra vitlöksrivare och får själv välja färg. Riv vitlöken i botten och blanda sedan i resten av ingredienserna till
t ex din sås. 


Tävlingsuppdrag:
Hur gör du din godaste sås, glaze eller marinad med vitlök?


Lämna ditt tävlingsbidrag samt din mailadress och önskad färg på vitlöksrivaren här i kommentarsfältet.

Sista tävlingsdag för att lämna ditt bidrag är 
1 juli 2011 kl: 16:00
Tävlingen är avslutad!


28 kommentarer:

  1. Oh kul kul...hmm...Ja,lila vill jag självfallet ha om jag vinner!

    Glaze mm...njae...de gör jag sällan...

    Men,riven vitlök använder jag nästan i all mat :)

    Dessing med vitlök,örtsalt,socker,salvia,dragon,vitvinsvinäger och olivolja,ihopvispad och toppad med citron kör jag nästan jämnt på sallad däremot :)

    SvaraRadera
  2. till revbensspjäll har jag denna glaze : spansk chilifrukt, riven ingefära, balsamvinäger och honung. Jätte-enkelt och jättegott!
    Om jag vinner vill jag ha den lila :)

    SvaraRadera
  3. mail: victoriabang83@hotmail.com

    SvaraRadera
  4. andreas.strand@gmail.com
    Önskar den gröna om jag vinner.

    Whiskeyglace (magiskt god, men tidskrävande =)):

    1 hel vitlök
    1 msk olivolja
    1,5 dl Vatten
    2,5 dl Ananas Juice
    4 msk Teriyaki-sås
    1 msk Soya
    3 dl Brunt socker
    3 msk Citron Juice
    3 msk finhackad gul lök
    1 msk Whiskey
    1 msk krossad ananas
    1/4 tsk cayenne-peppar

    Gör så här:

    Rosta Vitlöken:

    1. Skär bort ca 1 cm av toppen av vitlöken och skär bort "roten" så att den kan stå stadigt.
    2. Ta bort det mest av det papperslika vita skalet, men ta inte bort så mycket att den inte håller ihop.
    3. Lägg vitlöken i en ugnsfast form och häll lite olivolja över den.
    4. Täck med aluminiumfolie.
    5. Baka i ugnen. 150 grader ca en timme.
    6. Låt svalna.


    Blanda ihop och låt sjuda:

    1. Blanda vatten, ananas-juice, Teriyaki-sås, soya och brunt socker i en gryta.
    2. Sjud på mellanhög värme, rör om då och då tills det börjar sjuda.
    3. Sänk värmen, men inte mer än att det fortsätter sjuda.


    Blanda ner den rostade vitlöken:

    1. Tryck på sidan av vitlöken tills all vitlök pressats ut (bör ha konistens som smör).
    2. Mät upp 2 tsk vitlök och rör ner i grytan.


    Slutför.

    1. Lägg i resten av ingredienserna och rör runt.
    2. Låt blandningen sjuda i ca 40-50 minuter eller tills den reducerats till hälften.

    SvaraRadera
  5. Till en kall nudelsallad med kyckling;

    Kall dressing;
    1/2 dl sesamfrön
    2 msk olivolja
    1 finhackad habanerochili
    2 cm skalad, riven färsk ingefära
    1 st vitlöksklyfta, finriven
    1 st lime, zest och saft
    salt efter smak
    1 burk kokosmjölk
    2 msk jordnötssmör
    2 dl vatten
    1. Fräs på låg värme sesamfrön, chili, ingefära, vitlök och limezest i olja. Tillsätt övriga ingredienser och låt sjuda någon minut. Låt sedan svalna och ha som dressing i sallad med tex grillad kyckling och olika salladssorter. Med pasta eller inte. Blanda ordentligt!

    SvaraRadera
  6. Jag är vitlöks fanatiker och jag gör en massa olika vitlöks såser men den godaste är den enklaste.

    1 liten burk cream fresh
    1-2 vitlöksklyftor
    salt & peppar efter smak.

    Rör inte runt i cream freshen för mycket då den har en tendens att bli lite rinnig.

    Ps jag vill ha en vit ^^

    SvaraRadera
  7. Underbar sås till grillat...

    Turkisk youghurt,
    Vitök,
    Peperoni
    Sambal olek
    Salt och Peppar

    blanda allt efter behag och servera till kött, fågel funkar även till grillad fisk ;)

    Linn eriksson
    erikssonlinn@hotmail.com

    SvaraRadera
  8. Fräsht och Gott

    Cream Fresh
    Vitlökar efter styrka och behag
    Svartpeppar
    Rosépeppar
    Salt
    Riven gurka
    Persilja

    Blanda allt (men låt gurkan rinna av lite innan du blandar i den).

    Kanongott till grillat, sallad, macka för fyllning. Bara du själv sätter gränsen.

    En beige vore kul att ha på bordet :)

    Kia greatgirl@tele2.se

    SvaraRadera
  9. En go marinad:

    2msk dijonsenap
    4msk vitvinsvinäger
    4msk olivolja
    1vitlök (klyfta, hacka fint)
    1 schalottenlök
    salt och peppar

    Blanda sen.

    olof.forslund@hotmail.com

    SvaraRadera
  10. Vilka underbara vitlöksrivare, vinner jag så önskar jag mig den vita.

    Här kommer mitt favoritrecept:

    SMOKE GLAZE

    2 dl chilisås
    2 msk strösocker
    2 msk kinesisk soja
    1 dl äpplemos
    1 tsk liquid smoke
    1 tsk dijonsenap
    1 pressad vitlöksklyfta

    Koka upp och låt koka ihop lite. Låt svalna. Smaka ev. av med lite salt och peppar. Helt underbart god att använda både som glaze och som kall sås till grillat.

    SvaraRadera
  11. Den blå vore nåt!!

    Det enklaste enkla:

    2 dl creme fraishe
    1 vitlöksklyfta
    lite salt o svartpeppar!!

    Passar till precis allt.

    annalqw@gmail.com

    SvaraRadera
  12. Älskar keramik, vill ha allt som går få i keramik. Ut åker i så fall den gamla vitlökspressen och in kommer den vackra gröna vitlöksrivaren.

    Denna sås brukar vi ha på sommaren till grillat:

    1 röd chili
    2 vitlöksklyftor
    1 dl hackad färsk koriander
    1 msk hackad/riven ingefära
    1 msk flytande honung
    3 msk ketjap manis
    saften av 3 lime

    Hacka chilin i små bitar, riv vitlök och ingerfära. Blanda med koriander, honung, ketjap och lime saft. Låt stå och dra någon timme. Servera till grillat kött/fisk/grönsaker. Så gott!

    /skuttpost@hotmail.com

    SvaraRadera
  13. Jag brukar göra en väldigt enkel men god marinad till både kyckling och kött.

    Jag pressar (mycket) vitlök över köttet, hackar lite chili, maler svartpeppar över och så häller jag på soja. Det blir supergott.

    Jag skulle vilja vinna den rosa/lila.

    pemms66@yahoo.com

    SvaraRadera
  14. Hej!
    Jag gillar den gröna!

    Marinad till fläsk

    1 dl rapsolja
    1/2 dl ketchup /chilisås
    2 msk senap
    2 msk citronsaft
    1-2 vitlöksklyftor
    1 msk paprikapulver
    1 msk koriander
    1 tsk chilipulver
    lite salt
    lite peppar

    äppeljuice

    Allt blandas i en påse eller bunke och sedan lägger man i köttet. Därpå häller jag över äppeljuice så köttet bli täckt. Låt ligga en timme -> över natten. Sedan grillas läkerbitarna. Servera med kokt färskpotatis / eller ljummen hemgjord potatissallad, hemgjord tsatsiki och en fräsch sallad. Mums!
    Det här är vad vi ska käka midsommaraftonens kväll!

    GLAD MIDSOMMAR!

    SvaraRadera
  15. Jag hoppas på den gröna om jag vinner:)

    Här kommer en god marinad som passa både kött och kyckling. Den är lätt att göra och mycket omtyckt:
    Blanda ihop
    1 riven vitlöksklyfta
    3 msk soja
    1 msk ketchup
    1 msk citronsaft
    1 msk chilipeppar
    1 dl olja
    Lägg i köttet i marinaden 4-8 timmar innan grillning.

    evis.mattsson@telia.com

    SvaraRadera
  16. Vilken fin tävling. Här kommer mitt bidrag:


    Marinad till vildsvin
    1 liter matolja (jo det ska vara en hel liter)
    1/2 dl vinäger
    1 msk salt
    2 msk tomatpuré
    2 msk soya
    2 st pressade vitlöksklyftor
    vitpeppar, svartpeppar

    Marinaden räcker till ett kilo kött. OBS köttet ska vara skivat i ca 2
    cm tjocka skivor, marineras i 48 timmar.

    Till köttet serveras denna underbara sås

    2,5 dl filmjölk
    2,5 dl äkta majonäs
    2-3 pressade vitlöksklyftor
    salt
    vitpeppar
    bland allt, låt stå i 4-5 timmar.

    Grillning
    Låt grillen få en jämn glödbädd. Låt köttet rinna av på ett galler
    tills marinaden ej droppar av köttet. Se till att ha en fylld
    vattenflaska typ duschflaska jämte grillen. Lägg på köttet, duscha
    glöden så fort det börjar brinna. Vänd köttet när köttsaften börjar
    rinna på översidan. Köttet är klart när köttsaften tränger ut på den
    grillade sidan och är genomskinlig. Servera köttet med bakad potatis,
    kall sås och en fräsch sallad.


    OM jag har den stora turen med mig skulle jag vilja ha en rosa vitlöksrivare

    SvaraRadera
  17. Turkisk yoghurt, majonnäs, citronsaft, chilipulver, vitpeppar, salt och riven vitlök blandas efter tycke och smak.

    Passar både till grillat sallad eller till chips m.m.

    Om jag vinner spelar färgen ingen roll, det är produkten som är bra.

    SvaraRadera
  18. En sås som jag änvänder till det mesta, grillat, tacos, sallad, dip m.m
    Kanongott och hur enkelt som helst!

    Turkisk yoghurt
    riven vitlök
    salt
    svartpeppar

    jallivare@hotmail.com
    Jag hade blivit glad om jag fick en vit!

    SvaraRadera
  19. Jag vill ha en grn om jag har turen att vinna ;-)

    Jag har inga mått i min matlagning/bakning... här hema kör vi allt å en höft och det blir kanongott ändå (eller kanske tack vare det?).

    Till jul gör min mamma alltid sina tjocka revbenspjäll och tar med hit. Mitt uppdrag är att göra en glaze som dom ska gotta sig i under uppvärmningen. Då blandar vi med dessa mått på ett ungefär:

    1 dl farinsocker
    1 dl soja (jag kör med kinesisk mushroom soy)
    1 dl ketchup
    1 dl honung
    1 msk malen ingefära
    2-4 vitlöksklyftor
    3 msk whiskey

    Blir det över så sätter jag det i frysen och använder till att marinera och glasera köttet vid premiärgrillningen på vårkanten. Underbart gott!

    kristinaduner@hotmail.com

    SvaraRadera
  20. Lise-Lott G Moschiri, lysingsvägen 6, 593 53 Västervik29 juni 2011 kl. 21:36

    3 avokado, ett paket fårost,en nypa salt, pressa i två vitlöksklyftor, saften av 1 lime och mixa ihop allt med en stavmixer,serveras till grillat.GOTT!

    SvaraRadera
  21. Mängder av riven vitlök, inte två klyftor, utan snarare 2 vitlökar.... Fräs ihop med chilikrydda och lite cayenne, i med 500gr halverade körsbärstomater och låt puttra på svag värme. Lite salt, rejäl nypa socker och färsk basilika.

    Klart att avnjuta som pasta sås, eller dagen efter på lite rostat lantbröd med riven parmesan över....MUMS.

    En grön hade varit snygg i mitt kök!

    ps@minpost.nu

    SvaraRadera
  22. HEj!
    Jag är givetvis med! Den godaste vitlökssåsen har jag i en kyckliggryta som jag serverar med färsk pasta!
    Jag blandar drygt 2 dl olivolja med svarta oliver, små bitar av soltrokade tomater, skalet från en riven citron och 2 vitlöksklyftor. Detta låter jag sedan stå och dra tillsammans med 1/3 kruka persilja. När kycklingen är färdiggrillad blandar jag i den i röran och serverar med färskpasta!
    Mumma!
    Hoppas på tur och har jag den med mig denna gång så kvittar färgen, älskar produkten! (vit/beige kanske?)

    Ha en fortsatt härlig sommar!

    Vänligen Malin

    SvaraRadera
  23. ½ dl ketchup
    ½ dl farinsocker
    ½ dl flytande honung
    ½ dl japansk soja
    1 msk sesamolja
    2 cm färsk ingefära
    1 vitlöksklyfta


    Blanda ketchup, farinsocker, flytande honung, sesamolja och japansk soja i en skål. Riv ner vitlök och ingefära.
    Lägg ditt kött i en påse tillsammans med marinaden. Marinera i ca 1 timme. Pensla köttet med resterande marinad under stek/grilltiden för att få en fin blank yta.

    Om jag vinner vill önskar jag den gröna skålen.

    jeja_200@hotmail.com

    SvaraRadera
  24. Jag har ett superenkelt recept;
    En ask philadelphiaost blandas med en halv burk stark tacosås och riv ner lite vitlök, smaskens vad gott och enkelt!

    Önskar vinna i färgen grön, den var ju så fin!

    elizabeth_johansson@hotmail.com

    SvaraRadera
  25. När jag grillar så brukar jag alltid göra den smaskiga och enkla vitlöksåsen:
    2 dl vispgrädde
    2 dl crème fraiche
    1 st dessertost med vitlöksmak
    1 st Köttbuljongstärning
    2 st vitlöksklyftor


    Jag älskar den lila skålen, passar perfekt i mitt kök!

    regndroppen@gmail.com

    SvaraRadera
  26. Den vita skålen har jag som önskemål om mitt tips vinner. Jag kommer från Usa och denna glazen gjorde alltid min mamma till grillad majs. Men den är också jättegod på kyckling.

    Man blandar samtliga ingredienser i en panna och låt sjuda i 10-15 minuter, dra från plattan och låt kallna.
    Ingredienser:
    2dl lönnsirap
    100g smör
    3 st finhackad chipotle (torkad chili)
    3 st hackade vitlöksklyftor
    2 krm salt
    1 krm svartpeppar.


    Mvh
    Salam
    Min mejl: peace7997_2@hotmail.com

    SvaraRadera
  27. Jag måste ju säga Tzatziki som är det godaste som finns

    2 dl yoghurt
    150 g riven gurka
    1 st krossad vitlöksklyfta
    1 krm vitpeppar
    1 krm vinäger
    1 msk olivolja

    Utan Tzatziki är det ingen sommar!! Kan äta hur mycket som helst.. för det är ju så gott!!

    Kram Jessica
    jessica_hellstrom@hotmail.com

    SvaraRadera