onsdag 9 februari 2011

Linfröbullar

Goda småbröd fulla av små linfrön. När linfrön kommer i kontakt med vätska bildas ett slags gelé kallat mucilage runt dem. Bli inte förvånad då degvätskan blir till en geléklump.


Linfröbullar 20 st

Kvällen före:
1/2 dl linfrö
5 dl vatten

Bakdagen:
50 g jäst
1/2 msk salt
2 msk olja
6-7,5 dl grahamsmjöl
4 dl vetemjöl

Kvällen före: Mät upp linfröna i en kastrull, slå över vatten och låt koka upp. Koka i 5 min och låt sedan blandningen kallna under lock över natten.

Bakdagen: Smula jästen och slå över linfrökoket och resten av ingredienserna. Ta lite mjöl i taget tills du får en smidig deg. Arbeta degen 5 min i hushållsassistent eller för hand 10 min. Ta upp degen på mjölat bakbord och dela den i två lika stora delar. Forma varje del till en rulle och skär den i tio skivor. Rulla till bullar eller lägg skivorna med snittytan uppåt på en plåt med bakplåtspapper. Låt dem jäsa till dubbel storlek ca 80 min. Sätt ugnen på 175 grader. Grädda bullarna ca 8 min. Låt svalna på galler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar