torsdag 3 februari 2011

Perfekt helstekt kyckling med gremolatasmör

 Kavla upp ärmarna och häng med så ska jag presentera en helt fantastiskt god helstekt kyckling.

 Gremolata är en blandning av rivet citronskal, persilja och vitlök, jag smaksätter ett smör med blandningen och petar in det under skinnet på kycklingen.

 Vacker är den då inte men helt underbar i smaken. Jag placerade den på ett lager grönsaker för att få smak och undvika att kycklingen kokar i vätska. Dessa grönsaker kan man med fördel göra sås på.

Servera den till vad du tycker är gott. Rostade rotfrukter hör ju till säsongen men ta vad du gillar.



Perfekt helstekt kyckling med gremolatasmör 1 kyckling

2 msk fryst persilja eller dubbel mängd färsk
2 vitlöksklyftor, pressade
1 citron, rivet skal
50 g smör, rumstempererat
1 kyckling ca 1300 g

Sätt ugnen på 250 grader. Rör ihop persilja, citron, vitlök och smör. Smaksätt med salt och peppar. Lossa på skinnet över bröstet och peta in hälften av smöret där. Fördela jämnt. Lossa sedan skinnet vid benen och fördela resten av smöret där. Finns det lite smör kvar så massera in hela kycklingen i det. Salta och peppra runt hela kycklingen. Ställ in kycklingen i mitten av ugnen och sänk genast temperaturen till 200 grader. Stek kycklingen i 80 minuter. Gör under tiden eventuella tillbehör. När kycklingen är färdig, ta ut plåten och låt fågeln vila på skärbräda i ca 15 min. Svep in den i ett lager folie och gärna en handduk. Dela kycklingen mitt itu och lossa sedan benen. Servera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar