tisdag 8 december 2009

Clementinkonfekt


Fruktig, lite seg och ljuvligt sötsyrlig clementinkonfekt från Johanna Westmans bok Julgodis

Clementinkonfekt ca 40 bitar

4 dl saft från färska clementiner
3 msk flytande Certo fruktpektin
4 1/2 dl strösocker
100 g glykos (finns på Apoteket) ca 2 tuber
ev 1/2 tsk apelsinblomsvatten

du behöver: en digitaltermometer, en citruspress och en långpanna ca 20x30 cm

Pressa clementinerna i en citruspress. Blanda ut pektinet i clementinsaften och häll det tillsammans med socker och glykos i en tjockbottnad kastrull. Blanda ordentligt och koka upp till 110 grader. Rör om då och då så att det inte bränns. Häll i apelsinblomsvattnet när det kokat klart. Lägg bakplåtspapper i långpannan och häll upp marmeladen. Låt stelna i rumstemperatur i minst 4 timmar. Vält upp marmeladen på ett sockrat bakplåtspapper och skär den i fyrkanter. Häll socker i en djup tallrik och vänd runt bitarna. Lägg konfekten i en burk och förvara i kylskåpet.

Kommentar: Jag gjorde en halv sats då jag inte fick tag i tillräckligt mycket glykos. Min marmelad fastnade i bakplåtspappret när jag skulle välta upp den. Med lite tålamod och pill fick jag loss pappret och resultatet blev trots allt väldigt bra. Nästa gång oljar det lite innan jag häller i marmeladen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar