onsdag 30 december 2009

Parmesankex - en dröm till drinken


Lägg alla ingredienser i en mixer och blanda tills degen börjar gå ihop.


Rulla till 2 st rullar med ca 3 cm i diameter. Rulla degen i t ex timjan, rosmarin eller hackade nötter. Låt vila i kylen 30 min. Skär i tunna skivor. Jag fick ut ca 60 st.


Så otroligt goda och vackra små kex som jag serverar till det första glaset champagne på nyårsafton. Perfekta till drinken istället för chips eller nötter. Toppa dem med tapenade eller färskost om du vill. Receptet kommer från Heléne Johanssons bok Bröd.



Parmesankex ca 60 st

100 g färskriven parmesan
120 g vetemjöl
100 g smör
några riv på en muskotnöt
1 nypa cayennepeppar
10 g havssalt
torkade örter eller hackade nötter till garnering

Blanda samtliga ingredienser i en bunke och arbeta ihop dem för hand eller i hushållsmaskin till en jämn deg som håller ihop. Om degen verkar torr och smulig, tillsätt en matsked vatten eller två. Ta upp degen på bakbordet och forma två rullar, ca 3 cm i diameter. Rulla dem i torkade kryddor eller nötter, t ex timjan, rosmarin eller hackade pinjenötter. Lägg rullarna i kylen i 30 minuter. Sätt ugnen på 180 grader. Skär rullarna i tunna skivor med en vass kniv. Lägg skivorna på plåt täckt med bakplåtspapper och grädda kexen i 7-8 minuter eller tills de fått lite färg. Förvara kexen i papperspåse eller burk.

Kommentar: Orginalreceptet anger att det ska bli 30 st kex men jag fick ut det dubbla. Jag tog 10 riv med mitt microplanerivjärn av muskotnöten. Det gav inte mycket smak, kan nog öka på lite. Kexen blev något salta, jag minskar på saltet nästa gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar