lördag 5 december 2009

Rödkålspaj


Kavla ut pajdegen och kyl den i 30 min. Lägg sedan på den avsvalnade fyllningen och vik upp kanten runt om.


Rustik och och mycket god paj i juletid. Jag serverade den tillsammans med julskinka, köttbullar, prinskorv, bönsallad och jansson. Pajen fick tummen upp av mina gäster. Kul variation med rödkål.


Rödkålspaj

Pajdeg
100 g smör
1 dl grahamsmjöl (60 g)
2 dl vetemjöl (120 g)
1 dl lätt kesella

Fyllning
2 rödlökar, strimlade
400 g rödkål, strimlad
200 g grönkål, repad
1 msk solrosolja
1 tsk mald ingefära
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 msk pressad citron
1 msk honung

Hacka ihop smör, kesella och mjöl. Kavla ut degen till en stor kaka på ett bakplåtspapper. Lått ligga i kylen ca 30 min.
Sätt ugnen på 225 grader. Fräs grönsakerna i olja i en stor stekpanna ca 5 minuter. Krydda med ingefära, salt, peppar, citron och honung. Låt röran svalna.
Ta fram degen och lägg på fyllningen. Vik upp kanten runt om. Grädda mitt i ugnen ca 30 minuter.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar