måndag 21 december 2009

Pepparkaksknäcke


Härligt knaprigt knäckebröd med smak av pepparkaka.


Pepparkaksknäcke 20 bröd

50 g färsk jäst
4 dl vatten
1,5 msk salt
1-2 krm mald nejlika
1-2 krm mald ingefära
1-2 krm mald kanel
1 l grovt dinkelmjöl
0,5 l vetemjöl special + extra till utbakning

Smula jästen och blanda den med vattnet. Rör tills det löser sig. Blanda i salt, kryddor och mjöl. Låt jäsa under duk till dubbel storlek. Sätt ugnen på 250 grader. Dela degen i ca 20 bitar. Kavla ut bitarna med en slät kavel och därefter med en kruskavel. Lägg bröden direkt på plåt och grädda mitt i ugnen ca 15 min. Låt brödet kallna på galler.

Kommentar: Jag bakade med stenmalet fullkornsdinkel och manitoba cream. Min deg blev för torr, så jag tillsatte drygt 1 dl vatten extra. Pepparkakssmaken anades bara med 1 krm vardera av kryddorna, nästa gång tar jag 2 krm. Har du varmluftsugn kan du grädda tre plåtar samtidigt. Sätt då värmen på 225 grader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar