lördag 12 december 2009

Ullas skurna pepparkakor


Helt underbara pepparkakor. Receptet kommer från Ernst Kirshsteigers bok Jul med Ernst.


Ullas skurna pepparkakor ca 150 st

200 g smör
1,5 dl sirap
2,5 dl socker
1 msk kanel
0,5 msk malen nejlika
0,5 msk malen ingefära
0,5 msk malen kardemumma
0,5 tsk malda pomeransskal
0,5 tsk cedroolja eller rivet skal av 1 citron
7,25 dl vetemjöl (7-7,5 dl)
3/4 msk bikarbonat
50 g sötmandel (skållad och finhackad) eller oskalad om du vill


Smält smör, sirap och socker i en kastrull. Smält sakta på lägsta värmen. Låt svalna. Tillsätt cedrooljan och kryddorna. Blanda mjöl, bikarbonat och hackade mandlar. Arbeta ner i smörblandningen. Knåda hastigt degen smidig och forma 2 st rullar ca 5 cm i diametern. Slå in i plastfilm och vila över natten. Skär i tunna skivor (0,5 cm) och grädda på plåt ca 7 min i 200 grader.

Kommentar: När jag gjorde dessa tog jag 7,5 dl mjöl och gjorde bara en rulle (fel av mig). Resultatet blev en stenhård rulle pepparkaksdeg som smulade sig när jag skar den i skivor. Men, resultatet blev gudomligt. Rekommenderar dig dock att ta 7,25 dl mjöl och rulla 2 st rullar. Om du vill kan du dekorera pepparkakan med en hel skållad och skalad mandel innan plåten åker in i ugnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar