söndag 24 oktober 2010

Chokladtårta med bär och marshmallowfluff

 Min kära mor ville gärna ha en efterrätt med Marshmallowfluff och självklart skulle hon få det.

 Innehållet är dock tveksamt då stärkelsesirap ingår men man kan lätt göra ett fluff själv utan någon tveksam tillsats.

Riktigt läcker och söt blev tårtan. Bär krävs för att det inte ska bli för sött. Receptet kommer från Elisabeth Johanssons bok Bär & Bakverk.


Chokladtårta med bär och marshmallowfluff 12-16 port

Chokladkaka:
4 1/2 dl socker
3 3/4 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
1 1/2 tsk vaniljsocker
4 1/2 msk kakao
225 g smör
3 ägg
2 1/4 dl hett vatten

smör och mjöl till formen

Ugnsvärme 175 grader. Smörj en form, ca 24 cm i diameter, med löstagbar kant och mjöla lätt. Blanda alla torra ingredienser i en stor bunke. Smält smöret. Vispa äggen lätt. Blanda ihop alltsammans och tillsätt det varma vattnet. Vispa till en slät smet. Häll upp smeten i formen. Grädda i mitten av ugnen ca 50 min på 175 grader. Prova med stick om kakan är klar. Ta ut kakan, vänd upp den och låt svalna. Ta av kanterna.

Kommentar: Jag fodrade formen med bakpapper i botten då är det lättare att stjälpa upp den. Min kaka var färdig efter 50 min. Det blir en hög och fin kaka som passar till mycket och är även god som den är utan fyllning.

Marshmallowfluff till 1 tårta eller två burkar färdigt fluff, ca 500 g

1 gelatinblad
2 dl socker
1 dl vit sirap
1 tsk vaniljsocker
1 dl vatten
2 äggvitor

Blötlägg gelatinet i en skål med kallt vatten ca 5 min. Lägg socker, sirap, vaniljsocker och vatten i en kastrull. Låt sjuda ca 5 min till 119 grader. Vispa äggvitorna under tiden. När sockerlagen kokat färdigt, dra kastrullen från värmen en minut, eller tills bubblorna lagt sig något. Häll sakta den varma sockerlagen i äggvitorna, vispa under tiden med elvisp och fortsätt att vispa ca 2 min. Smält gelatinet och vispa ner det i äggvitan.

Fyllning:
1/2 liter jordgubbar eller motsvarande mängd frysta tinade bär

Skölj, snoppa och dela jordgubbarna i fyra eller på mitten, beroende på hur stora de är. Mosa en del av de tinade bären och spara några till dekoration.

Montering av tårtan:
Dela chokladtårtan längs med mitten och bred över hälften av marshmallowfluffet över den första bottnen, lägg på hälften av jordgubbarna. Mosade bär läggs först på bottnen och sedan fluffet över. Lägg sedan på den översta bottnen. Täck tårtan med resten av fluffet, och garnera med jordgubbar eller bär.


Kommentar: Färdigt fluff på burk är väldigt svårt att breda ut. Skulle rekommendera att spritsa ut det för att det ska bli snyggt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar