torsdag 7 oktober 2010

Grön minestrone

En mycket god och vacker grönsakssoppa med pasta. Man behöver inte ta just de här grönsakerna, det är fritt fram för egna improvisationer.


Grön minestrone 6-8 port

1 gul lök, grovhackad
1 purjolök, finstrimlad
2 morötter, i bitar
1 palsternacka, i bitar
1/4 rotselleri, i bitar
4 potatisar, i bitar
2 msk olja eller smör
1 1/2 l vatten
1 burk hela eller krossade tomater (400 g)
1 1/2 tsk salt
2 tärningar grönsaksbuljong
100 g okokt pasta t ex "fjärilar"
1 vitlöksklyfta
1 tsk italiensk salladskrydda
1 krm svartpeppar
3 msk färsk basilika, hackad
50 g parmesanost, riven till servering

Skölj och ansa eller skala grönsaker och potatis och skär dem i fina bitar. Lägg lite av de ljusaste purjostrimlorna åt sidan så länge - de ska läggas i den nästan färdiga soppan. Fräs allt i smör eller olja i en stor kastrull. Häll på vattnet och lägg i tomater, salt och buljongtärningar. Koka allt under lock i 30 minuter. Lägg sedan i pastan och koka ytterligare 15 min - kanske kortare tid - smaka och känn efter om pastan är färdig. Smaksätt mot slutet med pressad vitlök, salladskrydda och svartpeppar. Rör ner de sparade purjostrimlorna. Koka 4-5 min till. Strö till sist över färsk basilika. Servera soppan med färskriven ost.

Kommentar: Jag använde 2 tsk Herbes de Provence istället för salladskrydda och persilja istället för basilika. Jag fick ut 5 portioner á 4,5 dl av min sats soppa. Öka på mängden pasta och du vill ha en matigare soppa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar