tisdag 19 oktober 2010

Fiskgratäng

Lättlagad fiskgratäng som kan varieras och lyxas till med olika skaldjur.


Fiskgratäng 3-4 port

Potatismos:
1 kg mjölig potatis
2 1/2 dl mjölk
ev 2 msk smör
1 tsk salt
1/2 krm nymald vitpeppar

Skala potatisen och skär den grovt. Koka bitarna mjuka i lättsaltat vatten 10-15 min eller tills potatisen är mjuk. Häll av vattnet och ånga av. Mosa den med potatisstöt eller med hjälp av en elvisp. Ljumma mjölken och blanda med potatismoset. Tillsätt ev smör och rör om. Späd om det behövs med mera mjölk till lagom konsistens. Vispa potatismoset luftigt med vanlig visp eller snabbt med elvisp. Smaksätt med salt och peppar. 

400 g vit fisk t ex torsk (600-700 g till 4 stora portioner)
4 dl mjölk
4 msk idealmjöl
2-3 msk dill
salt
peppar

Sätt ugnen på 225 grader. Koka upp mjölk och idealmjöl till en tjock sås. Smaksätt med dill, salt och peppar. Tina fryst fisk och låt den rinna av ordentligt. Smörj en ugnsfast form och klicka eller spritsa potatismos runt kanterna. Häll lite sås i botten av formen och lägg i de väl avrunna fiskfiléerna, jämnt fördelade. Slå resten av såsen över fisken. Ställ in formen mitt i ugnen ca 20 min, tills gratängen fått fin färg och blivit genomvarm.

Kommentar: Jag skar 1/2 purjolök i fina strimlor och la över fisken innan jag hällde över såsen. Variera med t ex grovhackade räkor, musslor eller andra skaldjur. Vill man lyxa till det kan man tillsätta en äggula i moset innan det spritsas ut i formen. Extra smör i såsen är också gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar