tisdag 2 november 2010

Matiga äppelmuffins med hasselnötter

 Mättande muffins som inte är så söta och som passar utmärkt till kvällsfikat eller mellanmålet.

Muffinsen är jästa och innehåller hackade hasselnötter, linfrön och havregryn. Gör gärna dubbel sats och frys in, lätt att ta fram och tina när du blir sugen.


Matiga äppelmuffins med hasselnötter 12 st (amerikanska muffinsformar stl medium)

25 g färsk jäst, 1/2 pkt
3 dl vatten, 37 grader
50 g smör, smält
1 dl havregryn
1/2 dl vetekli
1/2 dl linfrö
3/4 dl hasselnötter, hackade
1 tsk salt
2-3 äpplen, ca 150 g, fint tärnat
1/2 dl brödsirap eller ljus sirap
6 dl vetemjöl, ca 330 g

Smula ner jästen i en degbunke, rör ut den med vattnet. Blanda ner smält smör, havregryn, vetekli, hasselnötter, linfrö och salt. Låt svälla ca 10 min. Tillsätt äppeltärningar, sirap och vetemjöl, arbeta degen ca 5 min i maskin. Låt degen jäsa övertäckt med bakduk ca 30 min. Sätt 12 muffinsformar på en plåt. Fördela degen i formarna. Låt jäsa övertäckt med bakduk ca 30 min. Sätt ugnen på 225 grader. Grädda mitt i ugnen ca 15 min. Låt muffinsen svalna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar