torsdag 20 januari 2011

Knappkakor - knapriga små godingar

 Jag tog ut mina kakor med ett snapsglas då jag ville ha dem små.

 Innerringen fixade jag till med en tyll, viktigt att inte trycka för hårt.

 I det här stadiet är det bara att markera knapphålen.

 Jag tog ett litet grillspett i trä och markerade fyra hål. Vill man så gör man hål rakt igenom och kan "trä upp" kakorna på tråd.

 Försökte få till en rosa färg på kakorna men tog i för lite, ska du färga dem så ta i ordentligt med livsmedelsfärg.

Vackra blev dem ändå och otroligt knapriga och goda. 



Knappkakor (antal beroende på storlek)

4,7 dl vetemjöl (280 g)
1/2 tsk bakpulver
1/4 tsk salt
115 g smör, rumstempererat
2,4 dl socker (200 g)
1 ägg
2 tsk vaniljsocker
ev. livsmedelsfärg

Sikta mjöl, bakpulver och salt i en bunke. Vispa smör och socker i en annan bunke tills det är fluffigt. Tillsätt ägg, vaniljsocker och ev. färg och vispa till en jämn smet.  Häll i mjölet under vispning, lite i taget. Lägg degen i en plastpåse och platta ut degen. Förslut påsen och låt den vila i kylskåp, minst en timme. Värm under tiden ugnen till 165 grader. Ta ut degen och låt den vila i rumstemperatur ca 10 min. Kavla ut degen på mjölat bakbord tills degen är ca 1/2 cm tjock. Skär ut kakor i önskad form och grädda dem 15-18 min eller tills kakorna blir gyllene runt kanten.

Kommentar: Det här är ett förenklat recept av Martha Stewarts sugarcookies.

1 kommentar:

  1. hejsan,

    hur många dagar i för väg kan man baka dessa??
    jag skall även åka 3 timmar i bil och dopet är 2 dagar därefter. Jätte fint dop med massa fina kakor

    svara gärna i ett mail :)marie_is_here@hotmail.com

    SvaraRadera