onsdag 5 januari 2011

Oxfilé Wellington med portvinssås

En vacker dukning är pricken över i. Tygservetter ger en lyxig känsla och en vacker servettring förhöjer stämningen.

En klassisk oxfilé Wellington är en hel bit kött som rullas in i smördeg. Jag förenklade genom att skära ut en remsa smördeg och lägga den runt en köttbit och sedan ett lock. Väldigt gott och lyxigt.


Oxfilé Wellington med portvinssås 4 port

600 g oxfilé
1 msk smör
salt 
svartpeppar

Duxelles-massa
1/2 gul lök
50 g rökt skinka
75 g champinjoner
1,5 msk smör
1 tsk tomatpuré
3/4 krm svartpeppar
1/4 tsk salt
1/2 msk oxfond, koncentrerad
1/2 dl vatten

Portvinssås
1 scharlottenlök
1 msk smör
1/2 msk duxelles-massa
1 dl portvin
1 dl rött vin
1,5 msk oxfond, koncentrerad
1,5 dl vatten
0,5 msk tomatpuré
1/2 kvist timjan
1 msk svartvinbärs géle
1 krm salt
1 1/2-2 tsk maizena, majsstärkelse
1/2 msk smör

Till filén
200 g färdig smördeg
1 ägg, uppvispat

Tillbehör
Blandad sallad
ev. klyftpotatis

Putsa oxfilén och skär i portionsstora tournedos om 150 g. Salta och peppra runt om. Bryn köttet i smör i het stekpanna, ca 2 min på varje sida. Ställ dem att svalna.
Duxelles: Skala och finhacka löken. Finstrimla skinkan. Putsa och finhacka svampen. Stek löken mjuk i smör i en stekpanna på medelvärme. Tillsätt skinka och champinjoner och låt puttra sakta ca 5 min. Rör ner tomatpuré, peppar, salt, oxfond och vatten. Koka ihop ca 10 min på låg värme. Mixa blandningen lite slarvigt med mixerstav i en skål.
Sås: Skala och finhacka schalottenlöken. Fräs den i smör ca 1 minut. Tillsätt 1/2 msk duxelles-massa, madeira, vin, fond, vatten, tomatpuré och timjan. Låt koka utan lock ca 10 min. Sila genom en finmaskig sil. Häll tillbaka i kastrullen. Smaka av med gelé och salt. Red med majsstärkelse utrörd i lite kallt vatten. Koka upp såsen. Hetta upp såsen igen vid servering och rör ner smör.
Oxfilén: Sätt ugnen på 225°. Lägg filébitarna på en plåt med bakplåtspapper. Bre på duxelles-massa. Sporra ut remsor och lock ur smördegen. Klä kanterna med degen, fäst med uppvispat ägg. Lägg ett smördegslock på varje tournedos. Stek dem mitt i ugnen ca 12 min till 57° innertemperatur. Låt stå 10 min före servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar