söndag 2 januari 2011

Vaniljsufflé med chokladsås

 God fortsättning på det nya året!

 Jag avslutade året med en fantastisk vaniljsufflé gjord på en vaniljkräm.

 Smörade och sockrade formarna och drog sedan med tummen runt kanten för att suffléerna skulle resa sig.
 Resultatet blev enastående. Serverade min sufflé med en chokladsås men bär eller frukt är också gott till.


Vaniljsufflé 6 port

1 vaniljstång
2 dl mjölk
0,5 dl strösocker
5 ägg, gulor
3 msk vetemjöl
4 ägg, vitor
3 msk strösocker
1 tsk pressad citron

Snitta vaniljstången och skrapa ur fröna. Koka upp mjölk, hälften av sockret och vaniljstång med frön. Ta kastrullen åt sidan. Låt dra ca 15 min så att vaniljsmaken hinner komma fram. Ta bort vaniljstången.
Vispa samman äggulorna med resten av sockret och vetemjölet. Rör kraftigt ner det i mjölken. Låt koka upp under omrörning. Ta kastrullen åt sidan och täck med plastfolie. Låt kallna.
Vispa äggvitorna till fast skum tillsammans med hälften av sockret och citronsaften. Tillsätt resten av sockret och fortsätt vispa till ett fast skum. Vänd ner ca 1/4 av marängsmeten i vaniljkrämen. Tillsätt resten av marängsmeten och vänd ner med stora luftiga tag.
Spritsa eller fyll 6-8 ugnssäkra väl smorda och sockrade portionsformar med smeten. Släta till ytan med en palett eller stekspade. Dra med tummen runt kanten så att sufflén kan resa sig. Ställ formarna i kylen tills de ska gräddas, högst 2 timmar. Sätt ugnen på 200°. Värm en plåt på nedersta falsen i ugnen. Grädda suffléerna på plåten 10–12 min. Servera suffléerna genast.


Chokladsås 
150 g mörk choklad av god kvalitet, finhackad
2 dl mjölk
1,5 dl grädde
1,5 msk honung
30 g smör
0,5 tsk flingsalt

Finhacka chokladen. Koka upp mjölken med grädde och honung. Häll blandningen över chokladen och mixa slätt med mixerstav. Vispa i smöret och smaka av med salt. Servera såsen ljummen.

Kommentar: Vill du förbereda går det bra att frysa in suffléerna och grädda dem direkt från frysen, då tar det ca 20 min att grädda.

1 kommentar:

  1. Hej!
    Jag heter Sara Lindström och jobbar som journalist på lokaltidningen Mitt i Täby. Jag är på jakt efter en bloggade från just Täby och hittade dig, skulle gärna vilja ha med dig i ett jobb till en kommande text som ska handla om bloggar. Om varför man bloggar, hur man gör det och så vidare. Skulle du kunna tänka dig att ställa upp tro? Du kan väl maila mig på sara.lindstrom@mitti.se så fort du ser det här, eller ringa på 08-55055081.

    MVH
    Sara Lindström

    SvaraRadera