måndag 28 mars 2011

Paj

Till min mans födelsedag gjorde jag två långpannor med köttfärspaj. God krispig botten med en härlig fyllning med köttfärssås, fetaost, oliver, körsbärstomater, riven ost och oregano.


Köttfärspaj i långpanna 10-12 port

6 dl vetemjöl (300 g)
2 dl grahamsmjöl
250 g smör
3 msk vatten

Fyllning:
3 gula lök, hackad
4 vitlöksklyftor, hackad
2 msk olja
800 g lamm- eller nötfärs
1 tsk salt
1/2 tsk svartpeppar
1 kg krossade tomater (2 större förpackningar)
1/2 dl tomatpuré
2 köttbuljongtärningar
1 msk torkad oregano
200 g fetaost, i kuber
1 burk kalamataoliver utan kärnor (290 g)
250 g körsbärstomater, halverade
4 dl riven ost

Hacka samman de båda mjölsorterna och smöret, skuret i mindre bitar, gärna i matberedare. Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop till en deg. Tryck eller kavla ut degen i en långpanna, ca 30 x 40 cm. Låt pannan stå i kylskåpet ca 30 min. Skala och hacka lök och vitlök. Fräs löken i oljan ca 5 min. Tillsätt färsen och låt steka med tills den blivit smulig och fått fin färg. Krydda med salt och peppar. Tillsätt tomatkross och  puré och smula i buljongtärningarna. Låt puttra utan lock ca 15 min. Krydda med oregano. Skär fetaosten i kuber och låt oliverna rinna av. Sätt ugnen på 225°. Nagga och förgrädda pajskalet mitt i ugnen ca 10 min. Häll färsröran i pajskalet och stick i fetaost, oliver och halverade tomater. Strö över osten. Grädda mitt i ugnen 15-20 min tills pajen fått fin färg. Servera med en stor skål sallad och gärna en klick vitlökskryddad yoghurt.

Kommentar: En riktigt god paj som jag själv fyllde med persisk köttfärssås (gjorde 3 satser) i den ena och receptet ovan i den andra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar