fredag 18 mars 2011

Lammentrecote med sparris, vitlökspotatis och caesardressing

Den lite ovanliga styckningsdetaljen lammentrecote är saftig med god lammsmak. Bitarna är små ca 300-400 g, beräkna 150 g per portion. Här serverar jag lammet med grillad sparris, rostad småpotatis och en krämig caesardressing.


Lammentrecote med sparris, vitlökspotatis och caesardressing 4 port

600 g lammentrecote
1 msk olja
1 tsk salt
2 krm svartpeppar

Vitlökspotatis
1 kg färskpotatis eller små potatisar
2 msk olja
1 vitlöksklyfta
1 tsk salt

Tillbehör
400 g sparris
1 msk olja
1/2 tsk salt
ev. sallad

1 sats caesardressing

Sätt ugnen på 150 grader. Gör caesardressingen. Vitlökspotatis: Borsta potatisen väl. Värm olivolja i en stekpanna eller wok. Lägg i potatisen och vitlöksklyftorna med skal. Salta och stek på medelvärme under lock ca 30 min. Skaka pannan med jämna mellanrum. Kött: Olja köttet lätt, salta och peppra runt om. Bryn köttet på hög värme i en stekpanna. Sätt en ugnstermometer mitt i köttet och stek mitt i ugnen tills innertemperaturen är 58 grader. Låt köttet vila ca 15 min invirat i aluminiumfolie. Sparris: Sjud sparrisen i saltat vatten ca 3 min. Spola av med kallt vatten och låt dem torka till på hushållspapper. Pensla sparrisen med olja och salta. Grilla den ett par minuter i grillpanna eller vanlig stekpanna. Skaka pannan under tiden. Skiva upp köttet och strö på lite flingsalt. Servera med dressing, potatis, sparris och ev. sallad.






1 kommentar: