tisdag 8 mars 2011

Semlor

Att mortla hel kardemumma ger en fantastisk smak till semlorna.

 Forma perfekt runda bullar genom att lägga degbiten på bakbordet. Håll handen med samma grepp som när man håller en datamus. Tryck ner handflatan och rulla samtidigt med handen åt ett håll. Lätta på trycket allt eftersom det blir en rund bulle. Samtidigt som man rullar trycker man in degen mot handflatan med tummen.

 De släta bullarna går bra att frysa och är dessutom goda även utan fyllning.


Hemmagjorda semlor. Jag gillar mycket fyllning och lite grädde, gör jag dem själv så kan jag också bestämma hur jag vill ha denna delikatess. Mums!



Semlor 16 stora eller 40 mini

75 g smör
3 dl lättmjölk
3/4 dl strösocker
1 krm salt
2 tsk stött kardemumma
1 ägg
25 g jäst
ca 9 dl vetemjöl gärna special (ca 540 g)
1 1/2 tsk bakpulver

Till pensling:
1 ägg

Fyllning:
25 g mandelmassa per stor semla
2 msk grädde per stor semla

Smält smöret. Häll i mjölk och låt blandningen bli fingervarm. Tillsätt socker, salt, kardemumma och ägg. Finfördela jästen i en bunke och häll degspadet över. Rör tills jästen löst sig. Tillsätt det mesta av mjölet blandat med bakpulver. Arbeta till en smidig deg. Låt jäsa under duk ca 40 min. Ta upp degen på mjölat bakbord. Dela den i två delar och dela sedan varje bit i åtta bitar. Forma runda bullar. Jäs bullarna under duk på en plåt täckt med bakplåtspapper i 30 minuter. Sätt ugnen på 225 grader. Pensla bullarna med ägg och grädda 8-10 minuter mitt i ugnen. Grädda minisemlor i 4-5 min. Låt svalna på galler. Skär av ett lock på varje bulle och gröp ur en del av inkråmet. Blanda det med riven mandelmassa. Tillsätt lite mjölk tills blandningen blir lagom fuktig. Fyll bullarna med blandningen. Vispa grädde och klicka eller spritsa den på bullen. Lägg på locket och sikta över florsocker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar