fredag 25 mars 2011

Trädgårdsmässa Älvsjö 2011

 Nu är det dags! Dags att stoppa fingrarna i jorden. 

 En av årets nyheter är den här lågväxande aterangeklematisen KAJSA. Växer kompakt och hängande,  lämpar sig därför mycket väl både för odling i amplar och som marktäckare. Har en mycket riklig vårblomning med dubbla, klockformade blommor. Blommorna är intensivt violettröda och har en stark parfymdoft. Återblommar på årsskotten.  
 
 Munkeröds floristutbildning hade gjort en fantastisk flower Ga Ga.

 Den här planteringsstegen är ett billigt och smart odlingssätt för liten yta t ex en balkong. Återanvänd konservburkar och häng upp i stegen. Idag finns det ett fantastiskt utbud av grönsaker att odla i kruka.

Det här blommande trädet väckte mitt intresse, nejlikor i små små glasflaskor upphängda i det ännu kala trädet.

Snor idéen direkt och kommer att använda små glasburkar som jag hänger upp i mitt äppelträd.
Den här fantastiska hammocken är så vacker, tycker jag.

I balkongutställningen fanns dessa fina gatstenar. På stenarna står det tänkvärda ord som ro, vila, lyssna och det går bra visst går det bra.

Min favorit i balkongutställningen är den här soffan av drivved. Mystiskt, mysigt och trollskt.

Det här kom jag hem med, hade jag haft bil skulle det blivit mycket mer. Från Minda garden köpte jag smarta fröpåsar (5 för 100:-) där toppen är en såsticka, smart! Roliga frön var stjärnmangold, minisommarsquash och miniaubergin. Lorde Nelson sålde 4 fröpåsar för 20:- så kompletternade med sockerärt, märgärt, vaxböna och persilja. Rara växter sålde frön för 20:-/påse men hade 5 för 100:- plus att man fick välja ett paket med flera fröpåsar i, på köpet. Köpte en grönvial "Lemonade" som blommar i gult. Hos pomologiska sällskapet slog jag till på två ympkvistar till mitt äppelträd "Whealthy" som inte har goda ätäpplen. Gravenstein och Aroma ska få förgylla trädet. Trädgårdstidningar är också smart att fynda då de säljs väldigt billigt. En eftertraktad pelargonstickling "Appelblossom Rosebud" kom också med hem men är inte med på bild.

Årets mässa var fantastiskt bra. Ta på dig bra skor, starka armar (om du inte har bil) och ett glatt humör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar