fredag 3 december 2010

Blåmusselgryta med chorizo och potatis

Världens godaste musselgryta? Det tyckte i alla fall vi. Mycket smak från korven, fantastisk soppa från musslorna och med färskt bröd till, en himmelsk upplevelse. Receptet kommer från Allt om mats nya kokbok, Stora kokboken.


Blåmusselgryta med chorizo och potatis 3-4 port

6-8 potatisar (600 g)
2 msk rapsolja
6 scharlottenlökar
2 chorizokorvar
1 påse blåmusslor (ca 1 kg)
1 msk olivolja
1/2 hönsbuljongtärning
4 vitlöksklyftor
3 dl torrt vitt vin
2 1/2 dl mellangrädde
1/2 tsk salt
1/2 dl strimlad persilja

Tillbehör:
1 baguette
2 msk olivolja

Skala och skiva potatisen. Hetta upp rapsoljan i en stor stekpanna. Stek potatisskivorna mjuka, 15-20 minuter. Rör om och vänd dem då och då. Skala och hacka löken. Skiva korven. Kontrollera att alla musslorna lever genom att knacka dem i diskbänken. De som inte sluter sig kastas. Borsta musslorna rena under rinnande vatten. Dra bort skägget. Fräs löken mjuk i olivolja i en gryta, 3-4 minuter. Blanda i korven, smulad buljongtärning och oskalade vitlöksklyftor. Häll på vin och koka under omrörning 2-3 min. Lägg i musslorna. Koka dem på högsta värme under lock ca 5 min. Skaka grytan 1-2 gånger under tiden. Släng bort de musslor som inte har öppnat sig. Sätt ugnen på 250 grader. Skär baguetten i skivor. Lägg skivorna på en plåt med bakplåtspapper och pensla dem med olivolja. Rosta mitt i ugnen ca 5 min, till de fått fin färg. Häll grädden i grytan och koka ca 2 min utan lock. Krydda med salt. Tillsätt persilja. Servera musslorna i djupa tallrikar tillsammans med potatis, spad och rostade baguetteskivor.

Kommentar: Vi var tre personer som åt och det var lagom som huvudrätt, receptet räcker bra till fyra om man serverar grytan som en förrätt. Jag tog 1 gul lök istället för scharlottenlökar och serverade brödet orostat för att kunna suga upp den goda soppan. Nästa gång väljer jag att inte servera potatis till eller gör ugnsrostad klyftpotatis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar