måndag 23 maj 2011

Aroma och Gravensteiner förädlar mitt äppelträd

 På årets trädgårdsmässa övertalades jag av Sveriges Pomologiska Sällskap att köpa ympkvistar till mitt äppelträd. Ett tips från dem var att ympa precis vid knoppsprickning då saven är som rikligast. Jag har ett träd med sorten Whealthy som inte är så roligt, därför ville jag förädla det med mina favoritäppelsorter Aroma och Gravensteiner. Har inte vågat tidigare då jag sett framför mig att det är svårt och krångligt. Det var det inte, våga du också!

Jag är helt novis på ämnet ympning men ska efter bästa förmåga visa hur jag gjorde. Detta var i alla fall de saker jag använde för att ympa. Från vänster ympvax, ympkvistar, mattkniv (som jag kokat bladet på), sax och vulktejp.

Det var en klar fördel att vara två, knivigt ändå att sätta ihop grenarna med vulktejpen.

 Vi använde oss av en ympmetod som kallas läggymp. Den används när grenen och ympkvisten är olika tjocka. Jag gjorde den för att den var enklast. Så här gick jag tillväga: Kapa av grenen på trädet där du ska ympa in en ny kvist. Gör ett litet skär i barken på ena sidan. Gör ett lika stort skär i ympkvisten, och kapa den så att 3-4 ögon (knoppar) återstår. Lägg snittytorna mot varandra, utan att vidröra dem. Linda vulktejp runtom och lägg ett tunt lager ympvax på ändträet och i toppen av ympkvisten. Färdigt!

Med dubbelvikt silvertejp märkte jag upp de ympade grenarna. Nu är det bara att vänta på resultatet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar