lördag 7 maj 2011

Rabarberpaj med marängtäcke

 Nu är dom här, vårens första rabarber.

 Gör en rabarberpaj som toppas med ett fluffigt marängtäcke.

Pajen var så god att inte en smula blev kvar. Knaprig botten, syrligt inre och en mjuk söt avslutning.


Rabarberpaj med marängtäcke 4-6 port

150 g smör
3 dl vetemjöl
1/2 dl finmald mandel
1/4 dl kallt vatten
 
Fyllning:
4-500 g rabarber, finskuren
1/2 -1 dl strösocker
 
Maräng:
3 äggvitor
 2 1/4 dl strösocker
1 tsk vinäger

Mixa smör, mandel och mjöl till smuldeg, tillsätt vattnet och arbeta ihop degen. Lägg kallt 1 timme. Sätt ugnen på 225 grader. Kavla ut degen och klä en pajform eller tumma ut den i formen. Nagga bottnen. Förgrädda pajskalet ca 10 min. Lägg i rabarbern och sockra efter smak. Grädda mitt i ugnen 20 min.Ta ut formen. Vispa vitorna hårt, tillsätt sockret lite i sänder under vispning till en seg smet. Vispa ner vinägern. Bred över marängen och grädda klart ca 5 min eller tills marängen fått lite färg. Servera.

3 kommentarer:

  1. Åh, så gott det ser ut. Kan man utesluta mandeln på något sätt? Allergi i familjen.
    /Marie

    SvaraRadera
  2. Gör en klassisk pajdeg: 3 dl vetemjöl, 125 g smör, 1 msk strösocker och 2 msk vatten. Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Det ska jag göra, tack. Pajen kommer att avnjutas i helgen.
    /Marie

    SvaraRadera