fredag 13 maj 2011

Malva Krukmakeri - en uppstickare i Roslagen


Tv. är Malin Larsson som äger Malva Krukmakeri och jag själv på Designernas mässa, Siggesta Gård. Vi kommer att samarbeta framöver och jag tänkte att Malin ska få presentera sig.

 
Jag började min keramikutbildning på Folkuniversitetets keramiklinje 1993 efter att först ha gått Stora konstkursen där. 1995 köpte jag min första drejskiva och satt sedan i badrummet hemma och drejade så fort jag fick tid över. Efter det jobbade jag lite som lärling på ett par krukmakerier innan jag 1999 kom in på Stockholms Hantverksförenings utbildning i hantverksyrken. Jag hade min praktik på Handfaste Krukmakeri i Gustavsberg (i porslinsfabriken). 2001 startade jag min firma och började då sälja mina produkter på Designtorget.
Jag arbetade då också halvtid med att gjuta krukor åt Farstavikens porslin i Gustavsberg.
2004 flyttade jag till Norrtälje och började bygga upp min verksamhet med verkstad och butik hemma på tomten i Roslagsbro. Nu har jag fått Norrtälje Kommun som kund vilket är jättekul!
Jag drejar det mesta men kavlar även en del. Jag använder mest vit stengodslera men också lite röd och gul lera. Glasyrerna är enkla men färggranna.

Nedan följer några smakprov från Malva Krukmakeri som Malin hade med till mässan.



Det jag gillar med Malins hantverk är de små detaljerna. Ett litet hjärta på kanten av en skål, mönstret i tallrikarna och den vackra glasyren.

Vill du se mer?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar