tisdag 17 maj 2011

Intervju med Anders "Arga snickaren" Öfvergård

Jag träffade Anders på Designernas mässa och fick möjligheten att intervjua honom. Han är en man med stor passion för mat och svarade glatt på mina frågor.
Bilden är lånad, med tillstånd, av Siggesta Gård


Vad har du på gång just nu?
Jag spelar in nya avsnitt av "Arga snickaren" som har premiär i september.

Vilken är din matfilosofi?
Rena smaker och att man ska kunna äta allt på tallriken, inget onödigt garnityr.

Varifrån kommer ditt matintresse?
Det kommer inte från mamma för hon är en katastrof i köket. Intresset har vuxit fram från det att jag började som nisse på Café Opera som 18-åring.

Du har drivit flera krogar, vad fick dig att göra det?
Jag har haft intresset och tycker att det är väldigt roligt. Startade min första krog 1993 som bara 23-år gammal.

Vad är du mest nöjd med i ditt eget kök?
Utformningen, det är nära till allt. Har 7,5 meter arbetsyta och varje sak har sin plats.

Vilka är dina tre bästa tips när man ska bygga kök?
Få undan alla saker. Undvik att placera spis och diskmaskin mot en vägg eller ett högskåp. Sätt in två stora hoar . Tänk funktion och förvaring.

Vilken är din favoritpryl i köket?
Spisen.

Vad äter du till frukost?
Smoothie, två smörgåsar med pålägg och grönsaker och kaffe.

Du har fyra barn, vilken rätt är din vardagsfavorit?
En snabb gryta med grönsaker, buljong, kryddor och fisk eller kyckling.

Alla har en paradrätt, vilken är din?
Egentligen ingen speciell men jag gillar att laga Kyckling Pot au feu.

Nu börjar grillsäsongen, vad lägger du på grillen?
Hängmörat högrev blir fantastiskt gott och mört.

Vad är det äckligaste du någonsin ätit?
Orensad lammlever som min mamma bjöd på. Äter än idag inte lever med undantag av gåslever och leverpastej.

Vilket är ditt bästa matminne?
Mathias Dahlgrens Matbaren på Grand Hotel. Där åt jag ett ägg. Ett ägg som ångkokats vid 62,5 grader och blir perfekt krämigt rakt igenom. Först då förstod jag hur ett ägg ska smaka. Underbart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar