söndag 8 maj 2011

Malmö - Skånes pärla

Funderar du på att besöka Malmö i sommar? Jag har intervjuat Frida Österberg för att få reda på guldkornen i denna spännande stad. 
Bilden är tagen i Västra Hamnen av Frida Österberg 

Om man vill se Malmö från vattnet vad rekommenderar du då?
Ta en tur med Rundan, sightseeingbåten som går genom staden. Åk genom kanaler, under broar och se Malmö från ett annat perspektiv. Båthuset ligger mitt emot Centralstationen och det är här du köper din biljett och går ombord.  
 
Malmö kalls ofta för parkernas stad, vilken är din favoritpark?
Slottsparken, man kan promenera genom parken och mata fåglarna i dammen eller följa kanalen.

Som småbarnsmamma är jag uppe tidigt, har du något tips på vad jag kan göra?
Leta dig ner till Fiskehoddorna där fiskhandlarna öppnar och säljer dagens fångst redan klockan 06.30. Tisdag - Lördag 06:30 - 13:00

Jag gillar närproducerade grönsaker och andra lokala produkter, vart kan jag hitta det?
På Möllevångstorget hittar du frukt- och grönsaksmarknad måndag-lördag, där kan du köpslå och fynda.

Har du någon favoritbutik?
En av Sveriges bästa ostaffärer, enligt DN och mig, finns på Möllevångstorget.

Fina restauranger i all ära men finns det bra snabbmat?
Malmö är Falafelns stad, om du är ute efter en billig lunch i farten ska du leta efter skyltar med texten ”stor falafel 15 kr” som finns i vart och vartannat gathörn.

Var hittar jag bra restauranger?
Om du ska gå ut och äta middag i Malmö så ska du bege dig till Lilla Torg. Där finns ett brett utbud av restauranger och uteserveringar för alla smaker, du kan hitta allt från Japanskt på Izakaya Koi till Älghamburgare på Moosehead.

Det är väldigt nära till Köpenhamn, hur tar jag mig dit?
Ta tåget till Köpenhamn. Det går igenom den nya Citytunneln, som invigdes den 12 December 2010, ”Malmös Tunnelbana”. Köp en Duo tur och retur biljett med Skånetrafiken för hela familjen, för ungefär 300 kronor,och spendera en heldag i Köpenhamn med att besöka Ströget, Nyhavn och Tivoli.

Vad får jag inte missa i Malmö?
Den spektakulära byggnaden Turning Torso i Västa Hamnen är värt ett besök. Huset är 190 m högt och det näst högsta bostadshuset i Europa.

Att flanera i solen hör ju till, har du något favoritstråk?
Passa på att promenera längs med vattnet genom Västra Hamnen, som är Malmös nyaste stadsdel med spektakulär arkitektur. Besök den italienska glassbaren Bar Italia och njut av en riktigt god glass i solen.

Om det blir en riktigt varm sommar kan det vara skönt med ett dopp, vart kan jag bada?
Sandstrand mitt i stan, ett besök på Ribersborgsstrand är perfekt för att svalka sig en varm sommardag.

Jag vet att du löptränar en hel del, har du någon favoritrunda?
Jag kan tipsa om att springa längs med kusten där det finns ett promenadstråk som sträcker sig längs kustremsan, från Limhamn till Västra Hamnen. Annars kan man ta bilen och åka till Bokskogen där det finns motionsspår med elljus.

Jag tycker om udda livsmedel, kan du ge mig ett tips på var jag kan hitta det?

I den lilla grekiska butiken på Möllevångstorget som säljer grekiskt klarat fårsmör, en tuffing som passar utmärkt till lantbröd med skarp ost men sämre till marmeladmackan.

2 kommentarer:

  1. Kan tipsa om restaurangen Bastard, som jag besökte när jag var i Malmö förra sommaren. Helt fantastiskt med en från nos till svans- attityd till mat. Kul och spännande rätter till vettiga priser...

    SvaraRadera