fredag 10 juli 2009

Lammfärsspett med vita bönor i myntapesto

Jag odlar mynta i kruka för att den inte ska sprida sig, vilken den villigt gör. Använder den i sallader, kalla såser och som smaksättare i vatten. Idag lagade jag Lammfärsspett med vita bönor i myntapesto. Rulla ihop bladen när du ska skära myntan.

I receptet ska det vara plockade blad från en kruka mynta. Jag gjorde halva receptet och tog 5 g blad och när jag skurit dem blev det ca 1 dl, löst packade, skivade blad.

1 kruka persilja ingår också i receptet, när jag hackat mina 5 g blad, halva receptet, fick jag 1/2 dl löst packade blad.

Jag har ingen stavmixer så jag använde min mortel, det blev en lite grövre pesto än om man mixar den.

Var inte rädd för att myntan ska ta över, syran från citronen och de övriga ingredienserna balanserar röran bra.

Formade färsen först till en boll, rullade sedan ut den till en korv och stack sist igenom spettet.


Serverade spetten och bönorna med bulgur smaksatt med pressad citron, mynta och hackade oliver.


Lammfärsspett med vita bönor i myntapesto 4 portioner

Järpar:
600 g lammfärs
2 tsk spiskummin
1 tsk chilipulver
1 tsk koriander, malen
1-2 vitlöksklyftor, pressade
1/2 tsk salt
1 msk olja

Myntapesto:
1 kruka mynta, plockad (10 g eller ca 2 dl löst packad, skivade blad)
1 kruka bladpersilja, hackad (10 g eller 1 dl löst packad, hackade blad)
1 dl pinjenötter eller solrosfrön
1 vitlöksklyfta, skalad och tunt skivad
1 citron, rivet skal, pressad saft
1/2 dl olivolja
1 tsk salt
1 dl gröna oliver

2 burkar, à 410 g, vita bönor, sköljda

Gör så här:
Blanda alla ingredienser till järparna. Trä dem på spetten. Grilla i 5-8 minuter.

Blanda alla ingredienserna, utom bönorna, till myntapeston med en stavmixer. Lägg sist i bönorna och blanda.

Servera lammfärsspetten med bönorna och gärna bulgur. Tzatziki eller ajvar relish är också gott till.

Kommentar: Vi har också testat att smaksätta färsen med ungerskt starkt paprikapulver istället för chili och ersatt spiskumminen och koriandern med oregano och timjan. Det blir också gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar