måndag 6 juli 2009

Köttbullar utan krusiduller

Jag gör dubbel sats och fryser in i portionslådor. Fick ut 67 st, lite större, köttbullar av 800 gram köttfärs. Vi serverar 6 st (ca 120 g) som en vuxenportion.

Bryner köttbullarna i stekpanna och låter dom sedan gå klart i ugnen i långpanna. Total tidsåtgång 30 minuter.

Serverade köttbullarna med en färsk tomatsås och basilika.




Stor sats köttbullar

800 g nötfärs eller blandfärs
8 msk osötat ströbröd
2 msk potatismjöl
3 dl mjölk
3 tsk salt
2 ägg
3 krm svartpeppar
2 fint hackade gula lökar


  1. Blanda ströbröd, potatismjöl och mjölk. Låt det svälla minst 10 minuter.
  2. Under tiden steker du löken mjuk utan att den får för mycket färg.
  3. Lägg i färs och salt och blanda väl.
  4. Rör sedan ner ägg, peppar och lök. Allt ska vara blandat, arbetas färsen för mycket blir den seg.
  5. Forma färsen till valfri storlek och form.
  6. Bryn i smör och ev lite olja. Lägg sedan över dem i en långpanna och efterstek i ugn på 175 grader ca 20 minuter.

Färsk tomatsås 2 portioner

3 tomater, fint hackade

1 msk tomatpuré

1/2 gul lök, fint hackad

2 vitlöksklyftor, fint hackade

10 blad färsk basilika, hackad

salt och peppar efter smak


  1. Stek löken och vitlöken mjuk.
  2. Ha i tomatpuré och rör om.
  3. Lägg i tomaterna och låt koka 10 minuter under lock på svag värme.
  4. Smaka va med salt och peppar.
  5. Lägg i basilikan.

2 kommentarer:

  1. Jag lyckas ALDRIG med köttbullar... kanske skulle göra ett försök med det här receptet.

    SvaraRadera
  2. Jag är ingen direkt expert heller men jag tycker att det här receptet funkar bra. Det är ett grundrecept men jag har lagt till mycket mer lök då jag tycker det är gott. Lycka till!

    SvaraRadera