fredag 3 juli 2009

Skruvade baguetter

Härligt skruvade oformliga baguetter färdiga för jäsning.

Jag penslade mina med vatten innan gräddning och strödde över flingsalt. Rustika baguetter som är lätta att baka och är jättegoda.


Till 3 baguetter behöver du:
25 g färsk jäst
6 dl ljummet vatten
2 tsk salt
12-13 dl vetemjöl
  1. Smula sönder jästen och häll över det ljumma vattnet. Rör ut jästen.
  2. Tillsätt salt och vetemjöl och arbeta degen kraftigt tills den släpper bunkens kanter.
  3. Jäs till dubbelstorlek, ca 30 min
  4. Ta upp degen på bakbordet och fös ihop den varsamt, dela i tre delar och forma till längder.
  5. Låt jäsa ca 40 minuter.
  6. Pensla med ljummet vatten och grädda i 250 grader i 15 minuter. Sänk ugnsvärmen till 200 grader och fortsätt grädda i 10 minuter. Stäng av ugnen och låt bröden stå kvar i eftervärmen ca 10 minuter.

1 kommentar:

  1. Det här räddade min dag här i Nya Zeeland!
    Min pappa gör sååå goda skruvade baugetter och ville överraska min pojkvän efter jobbet och kunde inte få tag på ett recept, men här fanns det :) Dom blev jättebra, trots det nya zeeländska torra jästkulorna.
    Tack för det :)

    SvaraRadera